IS DE KANTOORVAKHANDEL NOG WEL DE VAKHANDEL VOOR HET KANTOOR?

Laatst bijgewerkt op: 20 - 12 - 2011 | 18:04

Van oudsher was de kantoorvakhandel de toeleverancier voor het kantoor. Alle gebruiks- en verbruiksartikelen voor de verschillende kantoren konden worden gekocht bij de kantoorvakhandel. en was er op enig moment een nieuwe ontwikkeling dan was de vakhandel er als de kippen bij om de nieuwste producten op te nemen in het assortiment om zo de klanten ten dienst te zijn. Een vooruitstrevendheid en ondernemerschap die de kantoorvakhandel geen windeieren heeft gelegd.

 

Toen medio jaren tachtig van de vorige eeuw de computer zijn intrede deed veranderde de werkwijzen op kantoor. Buro's werden leeg gemaakt op ruimte te maken voor de computer die erop moest staan. En in sneltreinvaart veranderde de inrichting van het kantoor. Printpapier en cartridges/toners werden langzaam aan de belangrijkste verbruiksartikelen op de kantoren. De automatiseringsfreaks in de wereld gingen in sneltreinvaart door met het ontwikkelen van allerhande hulpmiddelen die het werken op kantoor moesten vereenvoudigen. En de grootste gemen deler was dat het steeds vaker om electronische apparaten ging die aangesloten moesten worden op de computer. Gekoppeld aan een steeds grotere behoefte van gespecialiseerde software is het kantoor anno 2012 totaal verschillend van die van 1980.

Maar hoe zit het met de kantoorvakhandel anno 2012?

Natuurlijk zijn inmiddels de stencils uit de schappen, ouderwetse tabelarische kasboeken zijn ook niet meer verrkijgbaar. En de telefoonklappers zijn ook zo goed als overbodig geworden en dus ook niet meer verkrijgbaar. maar hoe zit het verder? Welk assortiment voert de vakhandel anno 2012? Een rondgang langs verschillende kantoren en kantoorvakhandelaren levert een beeld op dat beide niet meer echt dezelfde taal spreken. Inkoopmanagers op kantoren hebben steeds meer behoefte aan een leveranciers die naast de beperkte hoeveelheid algemene producten die men nog gebruikt ook alle producten kunnen leveren die te gebruiken zijn in-, op- of rond de computer en printers.

Maar wat valt dan op bij het bezoeken van verschillende vakhandels? Het is opvallend dat de kantoorvakhandels nog altijd een ruim assortiment 'hardcore' kantoorartikelen, artikelen die nog nauwelijks voorkomen in het dagelijks gebruik op kantoren. Terwijl bijvoorbeeld het assortiment software, USB sticks en andere kleine kantoormachines nauwelijks te vinden is. De gebruikers die deze producten willen aanschaffen worden hierdoor nadrukkelijk gedwongen hun aankopen te doen bij de Staples, Viking of Office Depots van deze wereld. Met als grote voordeel voor de inkoper dat de goederen ook nog aan huis bezorgd worden.

En dat terwijl de gemiddelde MKB ondernemer nog altijd de voorkeur heeft om zijn goederen in te kopen bij collega bedrijven die hij kent en waar hij wellicht een wisselwerking kan vinden met zijn eigen handel/bedrijf. Vorig jaar betoogde Frans Davelaar, bestuurslid van de NOVAKA, dat de vakhandel niet opnieuw de boot moet gaan missen in de digitaliseringsslag die er nu aankomt. "De vakhandel heeft destijds niet ingespeeld op de komst van de Personal Computer en heeft daarna ook de slag gemist in de hele opkomst van de telecom mogelijkheden in het bedrijfsleven. En dat terwijl het bedrijfsleven voor alle zaken voor kantoor nog altijd als eerste denkt aan de kantoorvakhandel." De grote mass-retailers als Media Markt en Dixons zijn hier wel op ingestapt, evenals de al eerder genoemde partijen als Staples, Viking en Office Depot.

Waarom stapt de vakhandel hier niet in dan? veel gehoord is dat men er te weinig verstand van heeft. maar heeft die 18 jarige student bij de Media markt dat dan wel? Die gebruikt het artikel misschien iets sneller en vaker, maar krijgt ook maar een A4 met specificaties over het product wat hij uit zijn hoofd leert. en mat wat overtuigingskracht gelooft iedere kalnt wat hij zegt. De kracht van de vakhandelaar schuilt in het begrip VAK. Een VAKhandelaar heeft een natuurlijk overwicht, wordt benaderd om zijn VAKkennis. En voor de meeste VAKhandelaren is het hun eer te na dat an hun vakkekenis wordt getwijfeld. Dat moet dus kansen bieden.

Blijft nog steeds de vraag: Is de kantoorvakhandel nog wel de vakhandel voor het kantoor?

Wij zijn benieuwd naar uw reactie. Stuur uw mening naar redactie@kantoorvak.nl


Categorieën: Columns

Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design juni-juli 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
09 oktober 2019 t/m 12 oktober 2019

EXPO Nuremberg Duitsland