WAAR BLIJVEN DE OPLOSSINGEN?

Laatst bijgewerkt op: 29 - 11 - 2012 | 11:51

Wordt u er ook zo moe van? Al die geleerden die ons, retailers, iedere dag waarschuwen voor de gevaren die voor ons liggen? Mensen als Cor Molenaar die het einde van de winkel aankondigde, nu weer Laurens Sloot, die de vergrijzing als gevaar ziet voor de retail, en dan nog de vele (internet) geleerden die het gevaar van internet voor de fysieke retailer bloot leggen.

 

Maar allemaal waarschuwingen over hoe we het nu doen dat het niet goed is of gaat. Maar er was ooit een voetbal orakel die stelde dat 'elk nadeel heb zijn voordeel'. En natuurlijk hebben al deze geleerden gelijk, vanuit hun hun perspectief dan. Ik twijfel ook niet aan hun capaciteiten,hun onderzoeksmethoden en hun visie. Maar wat ik merk is dat de gevaren zo uitvergroot zijn. Wellicht is dat iets wat door de media gebeurd die, om onder de aandacht te blijven, zaken graag vergroten. En wellicht gaan de betreffende geleerden daar, ook om in de aandacht te blijven, want aandacht is werk voor deze professionals, bewust in mee.

Nuances

Maar wat ik mis zijn de nuances, de oplossingen. Want elk gevaar heeft zijn nuance. Want je kunt niet stellen dat wat een gevaar voor de één is ook een gevaar is voor de ander. Zo vindt de één parachute springen gevaarlijk terwijl de ander het juist als en kick beleeft. Online verkopen kan een gevaar zijn voor de retail maar ook een kans. Vergrijzing kan een gevaar zijn maar ook een kans. Dus de nuance is wel heel belangrijk. En laten we wel zijn: gevaren zijn er altijd, het is de kunst als ondernemer om kansen te zien en daarop in te spelen. En misschien betekend het wel dat je dingen anders moet gaan doen dan je normaal zou verwachten. Niet in de bestaande business modellen blijven denken maar durven dingen op zijn kop te zetten. Dat is ook het leuke van creatievelingen, als die met een schuin hoofd naar de wereld kijken ziet die er ineens heel anders uit. Met vaak veel meer perspectief.

Maar toen ik vroeger op school zat (ik ben pas 46 maar voel me oud worden als ik zo begin te denken)  en voor een bepaald project of studie een analyse moest maken dan schetsten we eerst de probleemstelling inclusief de gevaren, maar keken we ook naar de kansen, die we vervolgens gingen uitlichten en toespitsten op de specifieke situatie. De ouderwetse SWOT analyse waar is die gebleven tegenwoordig?

Handvatten 

Maar wat ik nu zie is dat de gevaren breed uitgemeten worden en waar mogelijk vergroot, terwijl de kansen en oplossingen niet danwel zeer summier worden benoemd. En dat terwijl in deze tijd, juist ook door de vele uitvergrootte en soms tegenstrijdige gevaren, de gemiddelde ondernemer, mede ook door de snelle technologische en psychologische ontwikkeling die de mensheid meemaakt, behoefte heeft aan duidelijke oplossingen. Die hoeven niet kant en klaar te zijn, maar moeten wel handvatten bieden. Handvatten die ze kunnen gebruiken in hun dagelijkse praktijk. Wellicht dat het HBD (krijgen misschien wat tijd nu de uitverkiezing beste centrum van Nederland wordt geschrapt) en MKB Nederland een aantal grote namen uit de retailwereld bij elkaar kan zetten als denktank of als vraagbaak voor zelfstandige ondernemers, die kunnen helpen bij het uitwerken van de vele en mooie uitdagingen die voor hen liggen.

Maar meer nog de oproep aan alle geleerden om voortaan niet alleen meer van alles te roepen wat onrust veroorzaakt, kom gelijktijdig met gerichte tips en ideeën. Want het idee dat de winkels ophouden te bestaan en dat alles straks via een tablet of computer verkocht wordt en dat honderdduizenden ondernemers moeten vrezen voor hun bestaan is een stemmingmakerij die de economie niet ten goede komt. Ondernemers worden bang gemaakt hiermee en durven niet meer te investeren. Natuurlijk moet men bewust investeren maar nu gebeurd er uit angst niets. En nemen de partijen die moet helpen, zoals banken, die angst ook over waardoor ook zij geen impulsen meer geven. Maar is het MKB niet de hoeksteen van onze economie? En moeten we die niet juist stimuleren? Goed en eerlijk voorlichten? Perspectief bieden?

Verantwoordelijkheid 

Dus kom op: jullie hebben er voor geleerd om te onderzoeken, onderzoek dan ook de mogelijke oplossingen en biedt het aan, niet in duurbetaalde seminars maar als je het lef hebt de algemene wereld op zijn kop te zetten, neem dan ook je  verantwoordelijkheid om diezelfde wereld te helpen om zichzelf opnieuw te rang ordenen.


Categorieën: Columns

Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design juni-juli 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
25 augustus 2019 t/m 27 augustus 2019

Evenementenhal Gorinchem

01 september 2019 t/m 02 september 2019

 EXPO Haarlemmermeer

09 oktober 2019 t/m 12 oktober 2019

EXPO Nuremberg Duitsland