‘Webwinkel geen kip met gouden eieren’

Laatst bijgewerkt op: 28 - 06 - 2012 | 07:59

Een op de vijf webwinkels die aspirant-lid worden van Thuiswinkel.org, is een jaar later uit de lucht. Een kwart van alle shops staakt de activiteiten binnen twee jaar. “Een webwinkel is niet langer de kip met het gouden ei” , constateert directeur Wijnand Jongen van de branchevereniging. Een gedegen strategie en visie gekoppeld aan een unieke propositie maken de kans op overleven als web of cross-channel ondernemer groter. 

Waar tegenwoordig 25 procent van de aspirant-leden er binnen twee jaar mee ophoudt, was dat drie jaar geleden nog maar 10 procent. Thuiswinkel.org (circa 1.600 leden) spreekt van een trendbreuk. “Deze ontwikkeling is zo opvallend dat we er ook niet meer omheen kunnen”, aldus Jongen. “Als we onze eigen cijfers doortrekken naar de totale markt, kan het niet anders zijn dan dat nog veel meer kleine webwinkels het moeilijk hebben.” Volgens de branche organisatie gaat het hier zowel om bedrijven die alleen online werken, maar ook webshops die aan een fysieke winkel gekoppeld zijn.

De zoveelste

Volgens Jongen blijkt uit de redenen die stoppers opgeven dat het runnen van een webshop nogal eens wordt onderschat: “Het starten van een webwinkel vraagt om een gedegen voorbereiding, goed ondernemerschap en volle inzet, zeker in het huidige economische klimaat. Is het verstandig om de zoveelste webwinkel in baby- of kinderkleding te starten? Dat is een reële vraag die startende ondernemers zichzelf moeten stellen. Je moet iets bijzonders te bieden hebben om te overleven. Je moet de consument een unieke propositie bieden.”

Service

Jongen: “We zien duidelijk dat een webshop openen misschien wel makkelijk is maar dat er daarna zoveel dingen op de ondernemer afkomen dat het er niet zomaar even bij te doen is. Het vraagt een gedegen plan van aanpak, een strategie en visie. De bouw is niet het punt , maar het beheer des te meer. Je hebt te maken met aftersales en service, klanten mogen dingen zomaar terugsturen binnen een bepaalde periode, consumenten hebben rechten en hebben vragen. Daarnaast moet je als goede webshop ook gevonden worden. Dat vraagt marketing inspanningen.” Het betoog van Jongen is helder: het opzetten van een webshop vraagt een goed businessplan. En wil men het koppelen aan een bestaande winkel dan moet de hele bedrijfsstrategie op elkaar afgestemd worden.

Duizenden nieuwe web winkeliers

Jongen voorspelde begin 2009 al een shake out onder Nederlandse web winkeliers, omdat de markt in bepaalde sectoren overspoeld raakte met nieuwe aanbieders. Sindsdien kwamen er jaarlijks nog vele duizenden web winkeliers bij, getuige onder andere cijfers van de Kamer van Koophandel. De KvK noemde het aantal ‘afhakers’ onder web winkeliers vorig jaar nog in lijn met dat in andere branches.

Verzadigingspunt

Volgens Jongen kan de digitale winkelstraat niet onbeperkt gevuld blijven worden met webwinkels die zich niet van andere onderscheiden. ‘Ook voor webwinkels geldt dat er op een gegeven moment een verzadigingspunt wordt bereikt.’

Deze ontwikkeling betekent niet dat er een einde komt aan de opmars van de webwinkels. Jongen: De webwinkel heeft evenals de fysieke winkel een rol. Er zijn consumenten die graag naar een echte winkel gaan, maar evenzoveel consumenten die in een webwinkel willen kopen. Ik verwacht dat de kanalen verder samen gaan komen. En kunnen elkaar uiteindelijk versterken mits er sprake is van een goede cross- of omni-channel strategie.”

Bron: Twinkle magazine


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design januari-februari 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
26 januari 2019 t/m 29 januari 2019

Messe Frankfurt Duitsland

08 februari 2019 t/m 12 februari 2019

Messe Frankfurt Duitsland