11 tips voor een efficient bezoek aan de Paper & Convenience Show

11 tips voor een efficient bezoek aan de Paper & Convenience Show

Laatst bijgewerkt op: 16 - 02 - 2012 | 22:20

"Ja, ik wilde nog langs bij die leverancier, maar ben er gewoon niet aan toe gekomen", of "Ik heb jullie helemaal niet gezien op de beurs, waren jullie daar dan ook?", of "Ik moet naar huis maar heb de helft nog niet gezien!" Zomaar drie opmerkingen van bezoekers aan de beurs in september. En dan hebben we het nog niet over die ondernemers die er terug in de winkel achter komen dat ze te weinig, te veel of het verkeerde hebben ingekocht. Daarom is een goede beursvoorbereiding ook voor de bezoeker van enorm groot belang.Wij zetten de belangrijkste tips voor u op een rij.

1 Stel het doel van het bezoek vast

Dat hoeft niet per se één doel te zijn, per productcategorie of leverancier kan het doel verschillen. De meest voorkomende doelstellingen voor beursbezoek zijn:
– Op de hoogte blijven van ontwikkelingen in de markt
– Re-orders plaatsen voor bestaande assortimenten
– Inkoop van nieuwe producten
– Oriëntatie op nieuwe producten
– Contact onderhouden met bestaande leveranciers
– Contact leggen met nieuwe leveranciers
– Inspiratie opdoen
– Netwerken

2 Lees u in

Voor de beurs ontvangt u van vrijwel elke leverancier en de beursorganisatie wel een uitnodiging, nieuws¬brief of mailing. Daarnaast zullen de vakbladen u volop informeren over wat u op de beurs kunt verwachten. Vlak voor de beurs ontvangt u het beursmagazine. Lees alles aandachtig en stel met uw bezoekdoelstelling in uw achterhoofd vast wat u wilt zien of wie u wilt bezoeken. Maak aan de hand van de plattegrond een gericht schema van uw dagindeling.

3 Neem de tijd

Een beurs is altijd groter dan u denkt of u ziet meer dan u eigenlijk verwacht. Vaak komt u ook mensen tegen waar graag nog even mee wilt bijpraten. Om een race tegen de klok te voorkomen en dat u aan het eind niet alles heeft gezien kunt u beter zorgen dat u er op tijd bent. Bent u op tijd klaar dan geeft dat de gelegenheid om nog wat extra oriëntatie te doen, of u bent gewoon eerder thuis die avond.

4 Maak afspraken met de bedrijven die u echt wilt zien of spreken

Plan uw afspraken in de randen van de dag (tussen 10.00 en 11.30 en na 15.30 uur – red.) Dat zijn vaak de wat rustiger momenten, ook voor de exposanten. U bent er dan zeker van dat u de vertegenwoordiger te spreken krijgt, de exposant kan zijn bezoek beter spreiden en weet dat hij zich op de piektijden volle¬dig kan richten op de vrije inloop. Hebt u een afspraak en kunt u die niet nakomen, meldt u dan af. Uw afspraak blijft dan niet op u wachten en kan zich bezighouden met andere klanten.

5 Plan ook een volledige ronde over de beurs

Een ronde waarin u niet direct elke stand inloopt maar waarbij u zich oriënteert op wie waar staat en wat men aan producten heeft. Dit leidt vaak tot ver¬rassende ideeën en inspiratie.


6 Bepaal een startpunt voor uw route

Iedere bezoeker start over het algemeen bij de eerste stand en volgt dan de natuurlijke routing. Het gevolg is dat u altijd in de drukte loopt en leveranciers daardoor vaak ook druk zijn en nauwe¬lijks tijd voor u hebben. Door een startpunt te bepalen anders dan de eerste stand kunt u de luwte zoeken. Dat startpunt kan zijn vanaf de stand waar u de eerste afspraak heeft, of loop tegen de natuurlijke routing in. Begin eens achterin de zaal.

7 Maak een boodschappenlijst voor het re-orderen van bestaande assortimenten

Is uw doel het re-orderen van bestaande assortimen¬ten, maak dan vooraf een goede boodschappenlijst. Het verhoogt de effectiviteit van uw bezoek, het voor¬komt dat u inkopen doet die u niet nodig heeft en zorgt ervoor dat ook uw leverancier efficiënt met zijn tijd kan omgaan.

8 Bepaal de kaders waaraan nieuwe producten in uw winkel moeten voldoen

Bezoekt u de beurs om u te oriënteren op nieuwe producten of assortimenten, bepaal dan vooraf de kaders waaraan deze moeten voldoen. Wat wil ik toevoegen aan mijn winkel, waar is vraag naar, hoeveel ruimte en budget wil ik daaraanbesteden. Bekijk eerst alles voordat u definitieve aankoop beslissingen neemt.

9 Blijf niet hangen op een stand

Laat uw bezoek aan een stand niet langer duren dan strikt noodzakelijk. Uw leverancier zal u als klant niet wegsturen maar hij wil ook graag door om al zijn (potentiële) klanten te helpen. En u vindt het ook niet prettig als een vertegenwoordiger onnodig lang tijd van u vraagt terwijl u met uw winkel en klanten bezig wilt zijn.

10 Maak vervolgafspraken

Vaak zijn vervolgafspraken effectiever om u verder te laten informeren over nieuwe producten of assorti¬menten. Maar er is één gouden regel: Doe dat alleen als u echt geïnteresseerd bent in het betreffende bedrijf of product. Afspraken maken om die vervol¬gens steeds af te zeggen of de vertegenwoordiger voor niets te laten komen is zonde van de tijd van zowel u als de vertegenwoordiger.

11 Komt u alleen om te netwerken of bestaande relaties te onderhouden?

Hebt u geen inkoopintenties hou de gesprekken dan kort. U krijgt dan de tijd om zoveel mogelijk mensen te zien, terwijl uw leverancier of contactpersoon de gelegenheid houdt om zoveel mogelijk klanten te helpen die op dat moment wel de intentie hebben om hun inkopen te doen.


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends maart-april 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.