Adveo gaat niet concurreren met eigen klanten

Adveo gaat niet concurreren met eigen klanten

Laatst bijgewerkt op: 01 - 03 - 2017 | 11:22

Eddy Priem nuanceert uitspraken CEO Adveo naar aanleiding van publicaties

Op Adveo World in Spanje deed een uitspraak van Jaime Carbó, CEO Adveo Group, nogal wat stof opwaaien in de branche. De uitspraak dat hij het distributiemodel van Adveo zag doorgroeien naar middelgrote en grote ondernemingen werd opgevat dat Adveo direct aan de eindgebruiker zou gaan leveren. Omdat hier door verschillende media over gepubliceerd is zag het bedrijf zich geconfronteerd met vragen van ongeruste dealers en resellers. Graag wil Eddy Priem, managing director Adveo Benelux, de uitspraken van Carbó nuanceren door deze uitspraken in zijn juiste context te plaatsen. 

Priem; “Ik begrijp uiteraard de verwarring en onzekerheid van de dealers en neem graag de gelegenheid de uitspraken te verduidelijken. In het voorjaar van 2016 heeft de Adveo Group zijn middellange termijn strategie gepresenteerd aan de markt waarbij belangrijke logistieke ontwikkelingen en de implementatie van een Europees IT platform (SAP) werden aangekondigd. Tijdens Adveo World Spanje op 4 november jl. heeft Jaime Carbó aansluitend een inzicht verschaft over het verdere strategische plan van Adveo tot 2021.”

Daarbij heeft Carbó een aantal thema’s aangehaald die de hoekstenen van deze strategische ontwikkeling zullen zijn. “Naast het verder uitbouwen van het Calipage concept, het versterken van onze e-commerce activiteiten, het verder uitbouwen van de eigen merken en de verdere geografische expansie binnen Europa kwam ook het thema directe verkoop aan bod in de presentatie van Carbó”, aldus Priem

Strategische reflectie
De uitspraken van Carbó gaan zeker niet over het opzetten een nieuw businessmodel maar wel over een strategische reflectie of Adveo zich dient in te zetten in een marktsegment waar de Adveo klant niet of onvoldoende actief is. Priem: “In meerdere Europese marktgebieden zien we de groothandel initiatieven nemen om voeling te krijgen met de eindgebruikersmarkt en de overweging aan te gaan of dit een onderdeel van het businessmodel moet worden. In andere markten zien we dat dit duale model inmiddels al bestaat: Softcarrier gaat al direct in de Duitse markt, PBS Holding zelfs in geheel continentaal Europa en in de UK zijn de marktleiders EVO en SPOT actief in zowel het indirecte als het directe kanaal”.

Geen concurrentie met eigen klanten
Maar de angst van de dealers en resellers dat Adveo e concurrentie zal aangaan met haar eigen klanten is nergens voor nodig aldus Priem. “Neen, niets is minder waar. De reflectie naar de directe markt slaat uitsluitend op grote eindklanten met meer dan 500 werknemers die nu amper bediend worden door de Adveo klanten. Uiteraard is het uitgesloten dat we concurrentie aangaan met onze eigen klanten, wel denken we na over de verschillende mogelijke benaderingen van deze eindmarkt, al dan niet in samenwerking met de grotere Adveo klanten.” 

Uitnodiging tot samenwerking
De groothandelsmarkt staat zwaar onder druk en om de verdere toekomst van Adveo te bewerkstelligen wil het bedrijf alle opties open houden en alle mogelijke distributievormen in overweging nemen. Priem: “Adveo Benelux is steeds een voorloper in het metier geweest. Als eerste hadden we een geautomatiseerd distributiecentrum, hadden we een digitaal bestelplatform, introduceerden we de 24 uur levering en de gehele Benelux, waren we als eersten klaar met een distributieconcept zoals Calipage, boden we e-commerce oplossingen aan van data tot webshop en tal van andere initiatieven staan in de stijgers.

Gangmaker zijn in deze moeilijke markt is en blijft ons ondernemend streven en daar hoort het nadenken over andere distributievormen ook bij.
We hebben echter geen enkel concreet plan om van directe benadering van grote eindklanten werk te maken, wel nodigen we al onze grotere resellers uit samen na te denken over de toekomst”, besluit Priem.


Reacties

  • natuurlijk gaat wholesale vroeger of later *direct*. er is geen andere optie, en ook vrijwel elke producent zal dit pad volgen. maar dit betekent niet dat er geen plaats is voor detailhandel. Functie van Groothandel en detailhandel zullen altijd blijven bestaan, vraag is wie deze functie vervult.... uiteindelijk waarschijnlijk de fabrikant met affiliated partners en ......detaillisten met een visie op advies en informatie ipv producten.

    Albert van der Horst - 18 - 11 - 2016 | 21:46

Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design september-oktober 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
12 januari 2020 t/m 14 januari 2020

Evenementenhal Gorinchem

19 januari 2020 t/m 20 januari 2020

Nekkerhal in Mechelen Belgie