Breaking News: Stationery, Office & Convenience Days: het nieuwe vakevent voor de branche

Laatst bijgewerkt op: 28 - 10 - 2012 | 21:26

Met de lancering van de Stationery, Office & Convenience Days is er een nieuw en breed vak event gekomen voor iedereen die betrokken is of te maken heeft met de in- en verkoop, im- en export, ontwikkeling en productie  van officeproducten, stationery, wenskaarten, back to school artikelen, hobbyartikelen, gifts, speelgoed en spellen, tijdschriften en boeken en alle aanverwante producten en diensten. Daarmee zijn de Stationery, Office & Convenience Days hét vak event voor iedereen die werkzaam is in de boek- & kantoorboekhandel, de Kantoorvak- en groothandel, gemakwinkels, hobby-, speelgoed-  & kinderwinkels, souvenirwinkels, cadeauwinkels, ziekenhuiswinkels en drogisterijen. Het event is opgezet en uitgewerkt door Krijn ten Hove, o.a. hoofdredacteur van Kantoorvak Trends & Design. Ten Hove was eerder betrokken bij de opzet en organisatie van de Paper & Convenience Show. Na de laatste editie van deze beurs heeft Ten Hove de samenwerking met mede organisator VNU beeindigd.

Over het beeindingen van de samenwerking wil Ten Hove alleen kwijt dat er een verschil van inzicht was over de samenwerking en de toekomst van de beurs.  Ten Hove: "Diverse leveranciers hebben al eerder aangegeven dat men op zoek is naar en breder event dan alleen een vakbeurs. Na mijn vertrek bij de Paper & Convenience Show hebben diverse leveranciers mij gevraagd om een rol te blijven spelen in het gebied rondom vraag en aanbod en de communicatie daarom heen. De wens om een breder event te ontwikkellen was bij die partijen enorm groot. Een event wat van, voor en door de markt gedragen en georganiseerd wordt. Op basis van de vele vragen heb ik onderzocht wat de mogelijkheden waren en hoe dit uitgewerkt kon worden. In de week na mijn vertrek bij VNU ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden en heb besloten om samen met mijn uitgeverij de uitdaging aan te gaan en een event te organiseren wat aansluit bij de wensen van de bezoekers en leveranciers. De datum voor het event is vastgesteld in de periode 3 t/m 5 februari 2013. De locatie zijn we zo goed als mee rond, maar verwachten we begin volgende week bekend te maken. De eerste reacties zijn positief. Er zijn inmiddels al de nodige intentieverklaringen en toezeggingen binnengekomen, terwijl de eerste opties nu geplaats worden." Hoewel Ten Hove geen exacte cijfers wil geven ziet het er naar uit dat alle grote marktpartijen dit initiatief gaan ondersteunen en dat de locatie inmiddels voor een groot gedeelte is bezet.

Met de introductie van de Stationery, Office & Convenience Days is de markt een nieuw profesioneel vak event rijker. Het nieuwe vak event is toegankelijk voor iedereen die te maken heeft met de in- en verkoop, im- en export, ontwikkeling en productie  van officeproducten, stationery, wenskaarten, back to school artikelen, hobbyartikelen, gifts, speelgoed en spellen, tijdschriften en boeken en alle aanverwante producten en diensten. Daarmee zijn de Stationery, Office & Convenience Days hét vak event voor iedereen die werkzaam is in de boek- & kantoorboekhandel, de Kantoorvak- en groothandel, gemakwinkels, hobby-, speelgoed-  & kinderwinkels, souvenirwinkels, cadeauwinkels, ziekenhuiswinkels en drogisterijen. 

Meer dan een beurs alleen!

Om tegenwoordig een bedrijf te runnen of handel te drijven is er meer nodig dan alleen producten. Ten Hove: "Er is meer en meer kennis nodig van de markten waarin men zich beweegt, kennis van nieuwe technologieën, Social media, wettelijke regelingen, kansen en bedreigingen, opleidingen etc. Daarom is de Stationery, Office & Convenience Days meer dan alleen een handelsplaats waar leveranciers hun goederen aanbieden en inkopers hun inkopen doen. Op de Stationery, Office & Convenience Days is volop aandacht voor kennis- en informatieoverdracht, ruimte voor seminars, voor productpresentaties en trainingen en het ontmoeten van collega-ondernemers uit binnen- en buitenland om hiermee uw ervaringen te delen en uw netwerk uit te breiden."

Beleving

 Een vak event is beleving. "De bezoeker moet meegenomen worden in de wondere wereld van zijn vakgebied. Hij moet zich als een kind in een snoepfabriek voelen. Hij moet alles vinden wat hij nodig heeft om zijn vak uit te oefenen. Hij moet nieuwe producten en trends kunnen zien, nieuwe leveranciers en mensen ontmoeten, bestaande relaties kunnen spreken, goede informatie en voorlichting kunnen vinden. Met andere woorden: de bezoeker moet weggaan met het gevoel: 'ik heb vandaag veel gezien, gehoord en geleerd waar ik in mijn dagelijkse praktijk wat mee kan.' De deelnemende leveranciers aan het event moeten hier iedereen kunnen treffen die de mogelijkheid heeft om zijn producten of diensten te verkopen. Hij moet hier zijn (potentiële) klanten kunnen informeren over de laatste productontwikkelingen, de laatste ontwikkelingen in de markt, zijn bedrijf, assortiment, service etc."

Faciliteren

Als leverancier wilt u uw (potentiële) klanten natuurlijk wel als goed gastheer/vrouw ontvangen. "Daarom hebben we op dit event de toegang, parkeren en catering kosteloos gemaakt. Wij, als organisatie, zorgen ervoor dat uw klant als een echte gast kan rondlopen en datgene kan doen wat hij moet doen om zich te laten onderdompelen in alles wat met zijn vakgebied te maken heeft."

 

Handelsplein

Natuurlijk blijft de kern van het event de handel in producten en diensten. "Een groot aantal exposanten zal aanwezig zijn om hun producten en diensten aan te bieden. Maar daarnaast krijgen de leveranciers ook de mogelijkheid om via kleine presentaties een specifieke groep bezoekers te informeren in separate seminars. Daarnaast stimuleren we de exposanten om zoveel mogelijk nieuwe producten te presenteren en deze zo goed en origineel mogelijk onder de aandacht te brengen van de bezoekers van het event. Stel:  U heeft een nieuwe machine ontwikkeld, een nieuw spel, of een nieuwe technologie: presenteer het aan de bezoekers, maak ruimte vrij om de bezoekers individueel of in kleine groepjes te informeren hierover. Ze hebben het nodig om uw product of dienst te kunnen verkopen."

Onderscheidend platform

Hiermee zijn de Stationery, Office & Convenience Days meer dan alleen een beurs! Is het een onderscheidend event in een wereld die al bol staat van vraag en aanbod! Ten Hove lict toe waarom dit event afwijkt van andere events: "Een beurs is nl. een platform waar louter vraag en aanbod bij elkaar komt. Nee, de Stationery, Office & Convenience Days is een platform waar de markt bij elkaar komt om zo met gelijkgestemden de ontwikkelingen in hét  eigen vakgebied te aanschouwen en te ondergaan. Het is een event voor vraag en aanbod, voor informatie en kennisuitwisselingen, voor netwerken. Een event waar ook een niet kopende klant zich thuis kan- en mag voelen, maar ook een event waar je het gevoel zult hebben dat je het niet mag en kan missen; en je achteraf spijt hebt als je niet geweest bent."

Grotere rol deelnemers.

Stationery, Office & Convenience Days is een event van, voor & door de markt. Dat betekent dat we de deelnemers en bezoekers een belangrijke rol zullen geven in de opzet en uitvoering van het event. (Potentiële) bezoekers worden betrokken bij de opzet: "hun wensen worden vertaald naar daadwerkelijke aandachtspunten op het event. Het seminarprogramma wordt afgestemd op hun wensen en behoeften. Daarnaast worden ook de standhouders betrokken bij het event, wordt er meer aandacht gelegd op hun deelname doelstellingen en het uitnodigen van bezoekers, het doen van speciale beursaanbiedingen etc. Want alleen de kwaliteit van het event bepaalt of de bezoeker daadwerkelijk komt. En de kwaliteit wordt bepaald door de activiteit van de exposanten en deelnemers: voor het event, door de eigen klanten en prospects uit te nodigen en te informeren waarom men deelneemt aan het event en wat de bezoeker kan verwachten tijdens het event door een actieve houding. De exposanten die daarin het best performen door de beste eventcampagne  te realiseren zullen worden gelauwerd."

2 keer per jaar

De vakgebieden waar dit event zich op richt worden gekenmerkt door uiteenlopende producten en aanbiedingskalenders. Daardoor is het enorm seizoensgebonden. "Om die reden wordt het event 2 keer per jaar georganiseerd, waarbij elke editie een specifiek thema meekrijgt, maar daarnaast ook per editie die accenten zal krijgen die op dat moment belangrijk zijn. Zo zullen de voor- en najaarseditie afwijken qua productaanbod en informatieoverdracht. Natuurlijk zullen productcategorieën op beide edities aanwezig zijn, alleen de ene editie iets ruimer dan de andere. In de communicatie vooraf maken we de bezoeker duidelijk wat hij kan verwachten op welke editie."

Qua tijdstippen is er gekozen voor standaard het eerste weekend van februari en het tweede weekend van september. De locatie moet nog definitief bepaald worden. "We  zijn  met verschillende locaties in gesprek en hebben op al deze locaties al opties voor de door ons gewenste data.  Voorwaarde die we aan de locaties stellen zijn een goede bereikbaarheid, ruime parkeergelegenheid, mogelijkheden tot doorgroeien en voldoende ruimte voor side events. De verwachting is dat we begin komende week de definitieve keuze kunnen maken voor de locatie.  Zodra de keuze is gemaakt zullen we die uiteraard direct bekend maken."

Thema voorjaar 2013

In een veranderende wereld is het zaak om je als onderneming steeds weer te onderscheiden en je klanten te verrassen. Vandaar dat het thema voor de voorjaars editie is: verrassend & onderscheidend."Dit geldt niet alleen voor de ondernemers, die telkens hun klanten moeten verrassen en zorgen voor een onderscheidend vermogen ten opzichte van de directe concurrenten, dat geldt ook voor deze beurs. Wij zullen alles in het werk stellen om te zorgen voor een verrassend en onderscheidend event en aanbod."

Belevingswerelden

"Binnen het event concept gaan we werken met verschillende belevingswerelden. Elke wereld kent zijn eigen specifieke aanpak en communicatie. En samen met de doelgroepen en deelnemers zullen we gaan zoeken naar activiteiten die het bezoek aan het event en deelname interessant maken. In de communicatie vooraf zal voor de bezoeker duidelijk herkenbaar zijn, door middel van iconen, welke productgroepen nadrukkelijk aanwezig zijn.

Wij hebben op dit moment de navolgende belevingswerelden benoemd:

-    Office Plaza: Office producten, meubilair, cartridges, ICT producten etc.

-    Back to Schoolplein: Back to Schoollijnen en aanverwante producten

-    Stationery World: Stationery en fancy producten, agenda’s en kalenders,

-    Creative: Hobby materialen, teken en knutsel materiaal etc.

-    Lees hoek: Boeken, tijdschriften, dagbladen etc.

-    Tabaksplein: Tabak en Rokersbenodigdheden

-    Pen & Leather World: Luxe schrijf- & lederwaren

-    Service Counter: service en loterijartikelen, interieurbouw, etalage materialen, displays, PostNL, Kassa systemen

-    Holland Experience: Souvenirs

-    Spellen & Speelgoedplein: Spellen & speelgoed, pluche

-    Art, Card en Frame:  wenskaarten, posters, lijsten etc.

-    Gift world: Gifts, verpakkingsmaterialen etc.

-    E-plaza: (winkel)automatisering, verpakken en verzenden etc., communicatie etc.

-    Advisory Board: banken, accountants, reclamebureaus, NFV, MKB, KvK, NVM

Deze lijst kan afhankelijk van de ontwikkelingen in de markt nog verder worden uitgebouwd of verfijnd."

Trendshow

Elke bezoeker moet worden meegenomen door de trends en ontwikkelingen in zijn markten. "Om dit inzichtelijk te maken voor hem/haar zullen we de bezoeker via een trendshow door de ontwikkelingen heen loodsen. Elke deelnemer krijgt de mogelijkheid om in de trendshow met een product zich te presenteren aan de markt. De trendshow zal worden geplaatst direct bij de entree van het event zodat elke bezoeker bij aankomst en vertrek de laatste trends kan aanschouwen."

Samenwerking met andere beurzen

"Direct na de lancering van dit idee zijn we het gesprek aangegaan met de organisatoren van andere beurzen en Events. Inmiddels zijn we met RDC in gesprek om de Retail Market najaar 2013 op een gezamenlijke locatie te gaan organiseren. De gesprekken passen binnen de intenties die beide partijen hebben en bij de wens van de markt om het aantal evenementen af te laten nemen. Ook met andere partijen zijn we in gesprek om te kijken of we de verschillende evenementen op elkaar of bij elkaar kunnen plaatsen. Waardoor er niet alleen kosten bespaard kunnen worden maar de tijd van ondernemers en medewerkers efficiënter kan worden ingezet."

 Deelnemers

Inmiddels hebben al een groot aantal partijen hun deelname toegezegd: Hameco, Quantore en Spicers hebben al aangeven het initiatief te gaan ondersteunen. De navolgende leveranciers hebben al aangegeven het initiatief te gaan ondersteunen: bruynzeel-Sakura, Artige, edding-Legamaster, HAZA, Newell, Dymo, Animal Greetings, Green Emma, Verhaak, BuhrmannUbbens, Depesche, Brepols, Decadence, Biri Publications, Interstat, SRT, Lediberg, KTC, Dresz en deze lijst groeit gestaag verder.

Deelname

Exposanten op de Stationery, Office & Convenience Days krijgen bij hun deelname niet alleen de kans hun bedrijf, goederen en diensten te presenteren aan hun (potentiële) klanten. "Naast een standruimte zit er nog een heel communicatiepakket aan de deelname: redactionele aandacht in een speciale eventeditie van KantoorVak Trends & Design, die niet alleen verspreid wordt onder de abonnees van KantoorVak Trends & Design, maar verzonden wordt naar alle voor geregistreerde bezoekers, communicatie op de website en nieuwsbrieven van de Stationery, Office & Convenience Days, een speciaal chequeboek met daarin van elke leverancier 1 speciale beursaanbieding en een mogelijkheid van een eigen gepersonaliseerde uitnodiging. Daarnaast krijgt iedere deelnemer de mogelijkheid seminars te organiseren."

Met het chequeboek, de seminars, maar ook met de gepersonaliseerde uitnodigingen, waardoor iedere uitnodiging direct kans maakt op een weekend city trip (dus hoe meer uitnodigingen een bezoeker krijgt des te meer kans men maakt op voorwaarde dat men het event bezoekt en de ontvangen uitnodigingen inlevert) zijn er extra stimulansen voor de bezoeker om het event daadwerkelijk te bezoeken.

"Daarnaast zullen wij met alle vakbladen in de verschillende branches een communicatieplan uitwerken zodat we met de juiste tone of voice de doelgroep kunnen bereiken en motiveren aan het event deel te nemen of deze te bezoeken."

Wilt u deelnemen?

"Wilt u deelnemen aan de beurs of wilt u andere activiteiten toevoegen aan uw deelname? Neem dan contact met ons op. Wij horen graag van u wat uw plannen zijn en overleggen graag over de mogelijkheden. Insteek is dat we samen aan het event moeten willen werken om zo het event en de deelname succesvol te laten zijn. Want alleen als de bezoeker tevreden is dat kan het event geslaagd zijn. En daar hebben we het gezamenlijke belang tussen organisatie en deelnemers en bezoekers. En dat gezamenlijke belang wordt vaak over het hoofd gezien." 

Organisatie

Het event zal worden georganiseerd door Adviesbureau A New Vision van Krijn ten Hove, en Uitgeverij Multivak, van het vakblad KantoorVak Trends & Design. Beide hebben vanuit het verleden een ruime ervaring in het ontwikkelen van succesvolle concepten voor evenementen en het organiseren van events en beurzen. Die ervaring en kennis zal, aangevuld met de wensen en kennis van de deelnemers en bezoekers, borg staan voor een kwalitatief hoogstaand event. Hiermee wordt het event echt een event van-, voor en door de markt.

Wilt u meer informatie over het event: neem dan contact op met Krijn ten Hove (06-22568466 of denieuwebeurs@anewvision.eu) of met Letty Kamps ( 0224-552260 of sales@kantoorvak.nl


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design januari-februari 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
26 januari 2019 t/m 29 januari 2019

Messe Frankfurt Duitsland

08 februari 2019 t/m 12 februari 2019

Messe Frankfurt Duitsland