Concurrentiewapen

Concurrentiewapen

Laatst bijgewerkt op: 09 - 06 - 2016 | 13:54

Prijs als concurrentiewapen is hetzelfde als Russisch roulette

De Nederlandse retail is al jaren aan het worstelen: met de economische omstandigheden, het veranderende koopgedrag van de consument, de opkomst van het internet en de overbewinkeling in het land. De gevolgen zijn dagelijks zichtbaar in de winkelgebieden, te horen en te lezen in het nieuws en de ondernemers merken het in hun jaarcijfers.

Onlangs kondigde Blokker een nieuw winkelconcept aan. Een perfecte getimede promotiestunt omdat op hetzelfde moment ook personeel, vakbonden en pers werden geïnformeerd over een nieuwe reorganisatie, de tweede binnen een half jaar. Zelfs retailgoeroe Cor Molenaar werd, ogenschijnlijk, ingeschakeld gezien de extra nieuwsbrief die een uur na het wereldkundig worden van het nieuws door hem verspreid werd. Zijn boodschap: Blokker is niet dood, Blokker heeft de toekomst. Het gestuntel van de woordvoerder die avond in het NOS Journaal, die trachtte alle (terechte) negatieve vragen over de ontwikkelingen bij het bedrijf te ontwijken, toonde eigenlijk aan dat er geen echte visie bij het bedrijf te vinden is.

Een visie is trouwens sowieso ver te zoeken bij de retail in Nederland. Wie de ontwikkelingen van de afgelopen jaren enigszins met een helikopterview gevolgd heeft komt tot de conclusie dat de vijf Marketing P’s inmiddels zijn gewijzigd in één P: die van Prijs. In dit nummer van Kantoorvak Trends & Design vertelt Huib Lubbers dat de Nederlandse consument makkelijk te vangen is in de marketingstrategieën van bedrijven. Dat zal zeker kloppen. Maar wat is die marketingstrategie dan?

Enkele jaren terug begonnen bedrijven als Kruidvat en Aldi, al snel gevolgd door vele anderen, te stunten met prijzen van artikelen, vaak van inferieure kwaliteit, die niet in hun basisassortiment zaten. Doestelling: klanten lokken die daarnaast ook nog boodschappen meenemen die wel de normale marges opleveren. Gevolg: de marges worden overeind gehouden, extra omzet en een klein beetje extra marge, want op de aanbiedingen hoeft niet per definitie verdiend te worden. De rest van retailend Nederland stond erbij en keek ernaar. Toen dit een succes bleek en de traditionele retailers last kregen van deze prijsconcurrentie moest er toch gereageerd worden.

Wat er toen gebeurde, schetst nog altijd de verbazing: iedereen ging mee in deze prijzenslag. Alleen: waar Kruidvat en Aldi dit deden met hun niet-basisassortiment, gingen veel traditionele retailers dit doen met hun basisassortiment. Gevolg: niet alleen de omzet werd lager door de lagere prijzen, ook de marges namen af omdat merkfabrikanten niet meegingen in deze strategie. Logisch ook, want er zijn in de loop der jaren vaak grote bedragen gestopt in het bouwen van het merk.

Niet lang daarna kwamen de vele prijsstunters in de markt. Action, So-Low en Big Bazar zijn wellicht de bekendste. En nog meer gingen de gewone retailers de strijd aan. Blokker maakte het wel het meest bont met de introductie van Big Bazar. Een stunt-retailketen die de strijd aan moest gaan met Action. Een vreemde zet, omdat het bedrijf al een keten had die dat op naam en kwaliteit had kunnen doen: Xenos. Door toch een extra keten in te zetten werd de klant nog meer getriggerd om weg te gaan bij Blokker en Marskramer. Gevolg: lagere omzetten en marges, terwijl de kosten stegen als gevolg van extra huur en personeelskosten. En dat geldt voor alle retailers die op prijs willen concurreren met prijsvechters. Hiermee wordt de keuze voor deze ene Marketing P een Russisch Roulette.  

Nee, op prijs concurreren gaat u als ondernemer alleen maar marge kosten en dus geld. Velen zijn er al in getrapt. Denk na over de vier andere Marketing P’s (Plaats, Product, Promotie en Personeel) en zorg dat u onderscheidend bent voor uw klanten, biedt aantrekkelijke en kwalitatief goede producten, biedt service en laat zien aan uw klanten waarom ze bij u moeten kopen. Retailen is een vak, een mooi vak voor ondernemers die verder denken dan alleen de prijs.


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design juni-juli 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
25 augustus 2019 t/m 27 augustus 2019

Evenementenhal Gorinchem

01 september 2019 t/m 02 september 2019

 EXPO Haarlemmermeer

09 oktober 2019 t/m 12 oktober 2019

EXPO Nuremberg Duitsland