Dossier EXPO: Expo was Expo niet meer

Laatst bijgewerkt op: 28 - 06 - 2012 | 14:17

Reinier Volkersz van Expo Middelburg hecht er waarde aan om aan te geven dat de franchisenemers van Expo gewoon door kunnen met het drijven van hun onderneming. "Ik heb diverse leveranciers gesproken en zij willen graag de winkels blijven beleveren.". Hierdoor hoeven de franchise winkels niet te worden meegezogen in het faillissement van de holding. Desondanks zijn er, voor zover bekend, 3 franchisnemers (Heerlen, Bergen op Zoom  en Leeuwarden -red.) die wel getroffen worden door het faillissement.

 


"We hebben in de afgelopen maanden genoeg signalen opgevangen dat het niet helemaal goed ging", aldus Volkersz, een van de Expo franchisenemers van het eerste uur. Hoewel het leek dat de organisatie in ontwikkeling was heeft Volkersz daar een eigen mening over. "De formule groeide niet meer. En de oplossingen werden steeds vaker in financiele input van buitenaf gezocht. Dat is uitstel van executie."

Met het vertrek van de grondleggers Peter van de Velden (in 2000) en Geert Demey (in 2009) was Expo Expo niet meer aldus Volkersz. "Daarnaast misten we een trendwatcher als Dirk Tholenaar die ons op de kaart heeft gezet. Na het vertrek van deze mensen kwam de conceptontwikkeling steeds meer in het 'verdomhoekje'  te staan en vervreemden we ons met ons assortiment en de winkel inrichting van onze klanten. Ondertussen ging er veel energie en middelen in de (inter)nationale expansie van het bedrijf zitten." De latere samenvoeging met Free Record Shop leek Volkersz logisch: "maar bracht wel 2 partijen samen die allebei hun eigen problemen hadden waardoor in mijn ogen de problemen alleen maar verder opgestapeld werden. Ik zeg niet dat het faillissement daardoor is ontstaan maar het heeft ons er ook niet van weerhouden."

De franchisewinkel van Volkersz zal worden voortgezet. "Wij hebben wel wat vet op de botten opgebouwd, niet veel maar genoeg om door te gaan." Volkersz ziet ook kansen. Vanuit zijn reclame achtergrond is hij van mening dat Expo zich meer moet gaan richten op de doelgroep. "maar dat is het probleem van veel winkels: de winkelende klant is veelal vrouw, terwijl het concept, de presentatie, uitstraling en zelfs vaak de bouw van een pand is gericht op de man. Daarnaast moeten we als winkel onderscheidender zijn, meer innoveren en meer aansluiting zoeken bij onze klant. Als we dat kunnen realiseren en het concept en assortiment meer kunnen laten aansluiten bij onze klanten heb ik vertrouwen in de toekomst. Al dan niet met de naam Expo op de gevel."

Kunnen gewoon door

Jan Mathé Rood van Expo Schiphol geeft aan dat hij gewoon door kan met zijn winkel. "De vestiging op Schiphol draait goed, we kunnen gewoon door. Er wordt gewoon geleverd." Rood geeft aan dat zijn winkel wel een aparte positie heeft gezien de locatie waar dagelijks vele duizenden passanten voorbij komen. "Wat de toekomst wordt is koffiedik kijken. Vanmiddag weten we na een meeting van alle franchisenemers wellicht meer."

Peter Müller, franchisenemer uit Rotterdam en voorzitter van de franchisevereniging, kan op dit mooment niet meer zeggen dan dat: "hij het faillissement van Expo wederom een klap vindt voor deze branche. Met gevolgen voor de mensen op het hoofdkantoor maar ook voor toeleveranciers."Verder wijst hij naar een meeting die vandaag gehouden wordt en waarbij alle franchisenemers bij elkaar komen. "Wellicht kunnen we aan het eind van de middag meer vertellen." 

Gevolgen

Door het faillissement lijken toch nog 3 franchisenemers persoonlijk getroffen te worden. Het zou hier gaan om winkels die onlangs door het hoofdkantoor zijn overgenomen maar waar de transactie nog niet volledig geffectueerd was. Het zou gaan om de vestigingen Heerlen, Bergen op Zoom en Leeuwarden. Deze overnames kwamen voort uit het feit dat in de franchiseovereenkomst een bepaling was opgenomen die de holding verplichte om winkels die niet meer zelfstandig konden verder draaien door de organisatie zouden worden omgezet in een company store en waarbij de exploitatie voor rekening kwam van het hoofdkantoor.  Ronald Joosten van Expo Heerlen: Mijn winkel draaide goed alleen lukte het me niet om de tering naar de nering te zetten. ik had ondertussen mijn eigen faillisement aangevraagd waarna de holding de winkel zou overnemen. Alleen tijdens die onderhandeling ging de holding onderuit. Voor mij betekend dit dat ik in een vacuum zit en even niet weet waar ik aan toe ben. Ik ben nu onderweg naar een meeting van franchisenemers en onze advocaat." 

Joosten zou het geweldig vinden als er een doorstart zou komen. "Expo is een goed merk en een aangename onderbreking in de winkelstraten met kleding, schoenen en belwinkels."

Over de oorzaak van het faillissement sluit Joosten zich wel aan bij de conclusie van zijn collega uit Middelburg. "Ik denk dat het grootste probleem wellicht geweest is de enorme terugval die veel winkels hebben gehad na het inzakken van de Diddle verkopen (in de periode 2007/2008-red.). Tijdens het succes van Diddl zijn we wellicht de rest van de producten uit het oog verloren. Hierdoor konden we die terugloop niet opvangen."


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design juni-juli 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
25 augustus 2019 t/m 27 augustus 2019

Evenementenhal Gorinchem

01 september 2019 t/m 02 september 2019

 EXPO Haarlemmermeer

09 oktober 2019 t/m 12 oktober 2019

EXPO Nuremberg Duitsland