Duurzaamheid blijft levend thema voor MKB

Duurzaamheid blijft levend thema voor MKB

Laatst bijgewerkt op: 03 - 01 - 2015 | 10:48

Uit onderzoek van MVO-Nederland in samenwerking met de Universiteit Wageningen (WUR) blijkt dat het MKB duurzaamheid belangrijk vindt. Ook de kantoorbranche nam deel aan het onderzoek waar in totaal 450 bedrijven deelnamen uit 28 branches. Belangrijkste conclusies: het MKB is klaar om haar rol in de keten te onderzoeken. Communicatie over duurzaamheid kan echter nog verbeterd worden.

 

Uit het onderzoek dat MVO Nederland en WUR onlangs presenteerden, blijkt dat ondernemers niet alleen winst willen maken, maar ook wel degelijk maatschappelijk hun steentje willen bijdragen. Het ontbreekt de MKB-ondernemers echter nog wel aan structuur, waardoor het effect van hun activiteiten niet altijd zichtbaar is. Ook kan communicatie over duurzaamheid naar belanghebbenden ervoor zorgen dat deze MKB bedrijven zichzelf beter positioneren. De conclusies die voor alle deelnemende bedrijven gelden, gaan ook op voor de deelnemende bedrijven uit de kantoorbranche. Sustainable Office, partner van MVO Nederland, vroeg deelnemende bedrijven en leden van branchevereniging OfficeWorld om mee te werken aan het onderzoek.

 

Laaghangend fruit is geplukt

José van der Klauw, manager van het MVO Netwerk Brancheorganisaties, gaf leiding aan het onderzoek. 'Het onderzoek laat duidelijk zien dat de leden van de onderzochte brancheorganisaties klaar zijn voor een volgende stap. Veel bedrijven hebben de laatste jaren aandacht gehad voor het laaghangende fruit, zoals energie besparen, afval scheiden of goed omgaan met je personeel. Er komt nu veel meer aandacht voor de rol in de keten: hoe behandel je je leveranciers? Hoe zit het met arbeidsomstandigheden in lage lonen landen? Hoe dragen wij ons steentje bij? Door hierover na te denken en deze visie naar buiten brengen, kunnen bedrijven zich onderscheiden van anderen.

 

Cees van Manen, voorzitter van Sustainable Office: ‘Het onderzoek laat zien dat duurzaamheid geen hype is, maar inmiddels tot in alle takken van bedrijven is doorgedrongen. De kantoorvakhandel en leveranciers moeten dit aangrijpen om zich beter te onderscheiden. Het levert een kans op.’

 

Het onderzoek van MVO-Nederland en WUR is hier te downloaden:

http://www.mvonederland.nl/mvo-netwerk-brancheorganisaties


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design november-december 2017

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

 
Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

 
Agenda
14 januari 2018 t/m 16 januari 2018

Evenementenhal Gorinchem

21 januari 2018 t/m 22 januari 2018

Nekkerhal in Mechelen Belgie

27 januari 2018 t/m 30 januari 2018

Messe Frankfurt Duitsland

09 februari 2018 t/m 13 februari 2018

Messe Frankfurt Duitsland