Dynamische Hameco dag nieuwe stijl

Dynamische Hameco dag nieuwe stijl

Laatst bijgewerkt op: 25 - 04 - 2012 | 09:15

De HAMECO dag nieuwe stijl, die maandag 23 april jl. werd gehouden, is zeer positief ontvangen door leden en leveranciers. Na jarenlang de jaarlijkse  leden dag te hebben georganiseerd in De Reehorst in Ede had de vereniging er dit jaar voor gekozen om de leden en leveranciers uit te nodigen voor een boottocht. Ook het traditionele middagprogramma kreeg met sprekers en een netwerk event een andere opzet dan op de voorgaande edities.

Voor zowel leden als leveranciers was het nog wel even wennen, een nieuwe locatie en nieuwe opzet. Maar aan het eind van de dag heerste er overall een positief gevoel. Jos van Uum van Albyco vond deze opzet voor herhaling vatbaar. "De sfeer was goed, de mensen positief. Een voor de leveranciers een groot voordeel dat de mensen in de middag ook bleven. Hierdoor heb ik meer mensen kunnen spreken dan vooraf ingeschat."

Rob Aalpol, die de door ziekte afwezige Richard Sprey verving als voorzitter, kijkt positief terug op de dag. Aalpol: “Er was een hele mooie dynamiek. We bespeurden veel enthousiasme bij leden en leveranciers. Het was een sprong in het diepe om de dag op deze manier op te zetten maar het was beduidend beter dan de oude opzet.”

Netwerken

De opzet van de dag was, zoals al aangegeven, anders dan voorheen. In de ochtend was er de ledenvergadering, direct aansluitend werden de leden getrakteerd op een walking lunch. Ondertussen hadden de leveranciers zich opgesteld voor het ontvangen van de leden. Ditmaal was niet gekozen voor het traditionele beursmodel, waarbij de nadruk ligt op het verkopen aan de leden, maar op het netwerken en op een andere manier met elkaar naar de markt kijken en het zoeken van gezamenlijke kansen. Dit laatste werd door veel leden als positief ervaren. HAMECO lid Marc Kruse van Planeta uit Enschede vond deze opzet een geweldige verbetering. " Ik zit niet te wachten om op een HAMECO dag in te kopen, daar zijn andere momenten voor, maar vindt het wel een verademing om nu gewoon onder het genot van een kop koffie in een  andere setting met de leveranciers te praten."

Veel leveranciers waren vooraf sceptisch over het concept van het netwerken in plaats van een beurs waar echt goederen konden worden verkocht. Maar diverse leveranciers gaven aan dat ze meer mensen dan ooit hebben gesproken, zelfs nieuwe contacten hebben opgedaan en waardevolle afspraken hebben gepland. “Het was in deze setting ook niet nodig om met producten aanwezig te zijn”, aldus Hanspeter Zeller van HSM, “we kwamen nu op een andere manier met elkaar in gesprek en zo heb ik toch een aantal leuke nieuwe contacten opgedaan.” Ook Marco Kuijpers (Exiton) gaf aan dat wellicht juist door de veranderde opzet hij een aantal interessante afspraken heeft kunnen maken met een aantal Hameco leden.

Sprekers

In de middag was er ook ruimte vrijgemaakt voor extra kennis overdracht door 2 gastsprekers uit te nodigen. Retail strateeg Ron Cijs hield een betoog over de keuzes waar de retail voor staat. Centraal thema was hierbij 'Get big, get specialized or get out'. In het komende nummer van Kantoorvak Trends & Design leest u de visie van Ron Cijs en wat hij bedoelt met deze stelling.

De tweede spreker was Ruud Veltenaar die inging op de mondiale economische ontwikkeling en de huidige crises waarin de wereld zich bevindt. Hierbij gaf hij vooral aan dat de wereldorde verandert door de enorme opkomst van China als economische grootmacht. En dat heeft ook invloed op de dagelijkse gang van zaken in de westerse wereld. Daarnaast vestigde hij de aandacht op de inzet van Social media als PR generator voor elk bedrijf, zelfs voor de kleine vakhandel.

Rob Aalpol was tevreden over de 2 sprekers: “Beiden waren heel goed en trokken veel publiek. De sessie met Ron Cijs was heel informatief en bood, omdat het heel herkenbaar was, veel handvaten voor de leden en leveranciers. Ruud Veltenaar boeide het publiek met zijn charisma. En hoewel het een verhaal was wat meer ging over de globale markt zaten er voor de goede toehoorder wel een aantal goede tips in om in te spelen op de marktontwikkelingen die er zijn.”

De presentaties sluiten dan ook goed aan bij de visie die Aalpol heeft op de ontwikkelingen in de markt. “Kijk als ondernemer goed om je heen. Kijk waar je zit of hoe je zit. Want in deze roerige tijden moet je nu keuzes maken om er straks beter uit te komen en het bedrijf klaar te hebben voor de toekomst.”

Jubileum

Op de HAMECO dag werd verder nog stil gestaan bij het 25 jarig bestuurs-jubileum van Chiel Toet, de algemeen secretaris. Met een bos bloemen en een reischeque werd hij in het zonnetje gezet en bedankt voor zijn nimmer aflatende inzet voor de vereniging en de leden.


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design juni-juli 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
25 augustus 2019 t/m 27 augustus 2019

Evenementenhal Gorinchem

01 september 2019 t/m 02 september 2019

 EXPO Haarlemmermeer

09 oktober 2019 t/m 12 oktober 2019

EXPO Nuremberg Duitsland