Esselte Live! The Future of Office

Esselte Live! The Future of Office

Laatst bijgewerkt op: 29 - 03 - 2013 | 11:50

Onder de titel Esselte Live! The Future of Office organiseerde Esselte op 26 maart jl in Utrecht en op 28 maart in Brussel een bijeenkomst voor klanten en relaties. Op dit evenement werden de visie van het bedrijf op de ontwikkelingen op het kantoor en werken van de toekomst met de aanwezigen gedeeld. Hiermee handvatten biedend aan de vakhandel voor de toekomst. Want dat het kantoor in de afgelopen jaren sterk is veranderd is wel duidelijk, maar dat het nog veel meer gaat veranderen zal ook geen verrassing zijn.  

 

Het was een goed georganiseerd event waarin men heel open de visie en toekomst strategie presenteerde. "Esselte beseft dat het de vakhandel extra handvatten moet geven om mee te gaan in de veranderende wereld" was de centrale boodschap van Vice President Jaap van Selm. Het is dan ook verbazingwekkend dat in een branche die enorm onder druk staat, en behoefte heeft aan nieuwe impulsen, zo weinig vakhandelaren de uitgestoken hand van de leverancier aan pakten. De opkomst was laag en zo werd door velen een kans naar succesvol ondernemen gemist.

Lef en Visie

Het was dus slechts een beperkte groep die wel de uitnodiging hadden geaccepteerd. Deze groep kregen naast een goed onderbouwd verhaal over de visie van Esselte op de veranderende wereld, een uitgebreide presentatie en informatiepakket over de laatste product ontwikkelingen van het bedrijf. En dat die productontwikkelingen liggen op andere vlakken dan het traditionele archiveren, waar het bedrijf mee groot is geworden, is niet alleen gewaagd maar toont bovenal lef en visie. En dat zijn net de twee zaken die in deze branche node gemist worden. Van Selm benadrukte dat nog eens met de uitspraak: "De toekomst is voor sommigen een kans, voor anderen een bedreiging". En daarmee sloeg hij de spijker op zijn kop: de toekomst is wel degelijk een kans, ook in deze branche als men maar bereid is mee te gaan in de veranderingen die in deze tijd plaatsvinden.

Van Selm: "Dealers worden uitgedaagd. Zij streven naar groei en dat is lastig in een dalende markt. Ze hebben nieuwe categorieën, producten en klanten nodig. Hier gaat men naar op zoek, maar het risico is dat men de core business uit het oog verliest. Door nieuwe categorieën en producten te introduceren willen we de vakhandel helpen nieuwe klanten aan te boren." En dat er veel nieuwe klanten zijn blijkt volgens Van Selm uit het toenemend aantal ZZP-ers.

Als gevolg van de nieuwe strategie zijn er 2 wezenlijke veranderingen doorgevoerd binnen het bedrijf. Van Selm: "De introductie cyclus sloot aan bij die van de catalogus klanten. Een doorlooptijd voor introductie van een jaar (introducties vinden meestal in januari op of rond Paperworld plaats terwijl de nieuwe catalogi net uit zijn-red.) is veel te lang. Wij hebben ervoor gekozen om producten sneller beschikbaar te hebben voor de handel. Zo zijn alle producten die in januari zijn gepresenteerd in het tweede en derde kwartaal al beschikbaar. Daarnaast praten we niet meer in producten maar in concepten. Een concept is een samenhangend geheel van producten voor een bepaalde doelgroep of met een bepaalde uitstraling." De keuze om op deze manier te gaan werken is ingegeven doordat via concepten gerichter bepaalde doelgroepen kunnen worden aangesproken.

Het nieuwe werken

"Het nieuwe werken leidt tot andere producten." Dat was de boodschap die marketing directeur Barteld van der Weerd in het tweede gedeelte van de presentatie. Met een scala aan mobiele apparatuur toonde hij haarfijn aan dat het werken sterk is veranderd ten aanzien van 10 jaar terug. Die verandering is ook zichtbaar in de productontwikkelingen van Esselte. Van der Weerd presenteerde hier diverse nieuwe concepten die allemaal in de komende maanden beschikbaar zijn. Wat opvalt in de concepten is dat de mobiele apparatuur zoals tablets en smartphones een belangrijke rol innemen. Tot op heden heeft de vakhandel nog nauwelijks ingespeeld op de enorme opkomst van dergelijke accessoires. terwijl hier wel de kansen liggen. Als de vakhandel onderscheidend vermogen wil blijven bieden moet men dit onderdeel nu gaan oppakken anders gaan straks de ketens als Media Markt, maar zelfs Action, Aldi, Kruidvat en Lidl hiermee vandoor en heeft de vakhandel een enorme kans gemist.

Om de verkoop van dergelijke producten te stimuleren heeft Esselte vorig jaar al een compleet Retail programma ontwikkeld. Een shop in shop systeem waarmee men een concept op een goede en strakke wijze kan presenteren. En juist een strakke presentatie maakt dat de consument sneller en makkelijker deze producten weet te vinden en meeneemt.

Verfrissend

De aanpak van Esselte is verfrissend voor deze markt en past bij de veranderingen die vraag en aanbod door maken op dit moment. Dealers en resellers hebben steeds meer middelen ter beschikking om productinformatie te achterhalen. Maar al deze informatie maakt het voor de resellers niet makkelijker om dit goed om te zetten naar een verkoop kans. Esselte heeft dit onderkent en gekozen om dealers en resellers uit te nodigen om in een duidelijke presentatie niet alleen de producten uit te lichten maar ook de middelen aan te bieden waardoor de resellers extra ondersteuning krijgen. Het is nu aan de rest van de markt, leveranciers en re-sellers, om mee te gaan in de ontwikkeling die vraag en aanbod doormaken. Wachten op de klant die koopt wat jij aanbiedt volstaat niet meer. Het is tegenwoordig van levensbelang om de klant op te zoeken, aan te horen wat deze exact wil en hier de best passende oplossing voor te bieden. Esselte heeft de eerste aanzet gegeven. Wie volgt? 


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design juni-juli 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
25 augustus 2019 t/m 27 augustus 2019

Evenementenhal Gorinchem

01 september 2019 t/m 02 september 2019

 EXPO Haarlemmermeer

09 oktober 2019 t/m 12 oktober 2019

EXPO Nuremberg Duitsland