Inkoop vereniging Hameco onderzoekt de toekomst van de Kantoorvakhandel

Laatst bijgewerkt op: 25 - 09 - 2012 | 10:37

Inkoopvereniging Hameco heeft een denktank opgericht die de toekomst van de kantoorvakhandel gaat onderzoeken. "Deze denktank, waarin alle geledingen van de kantoorartikelen markt zijn vertegenwoordigd, heeft de opdracht gekregen om inzicht te geven in de ontwikkelingen die de kantoorvakhandel gaat doormaken in de komende jaren om zo handvatten te bieden waarmee men kan inspelen op de nabije toekomst. Doel is om zo een krachtig vakhandelskanaal te behouden die een toegevoegde waarde weet te bieden aan zowel de bedrijfsmatige als de gewone consument", aldus Richard Sprey, voorzitter van Hameco. De denktank zal eind 2012 haar eindrapport opleveren.

Bij het samenstellen van de denktank is er voor gekozen om een zo'n breed mogelijke afvaardiging van de markt aan tafel te hebben. "Alle geledingen in de markt moeten aanwezig zijn om een zo'n breed mogelijke visie op de markt te hebben. Daarnaast wilden we nadrukkelijk dat de leden dagelijks actief zijn binnen deze markt en in staat zijn te denken in het belang van de markt als geheel." Kijkend naar de leden van de denktank kan worden vastgesteld dat men een groot aantal vooraanstaande personen uit de markt bereid heeft weten te vinden tijd en energie te steken in dit lovenswaardige initiatief.

Veel vooraanstaande vakgenoten nemen deel

De denktank bestaat uit :Maarten Fleerkamp (Office Express), Vincent Vervat (Van der Wiel), Fabian Paagman (Boekhandel Paagman), Chris Kolvenbach (De Rijk Kantoorshop in Beneden Leeuwen), Peter Damman (Spicers), Arnold Theuws (Quantore), Ewoud Bosch (Edding Legamaster), Wim de Goei (Jalema), Jaap van Selm (Esselte), Steef Stumpel (Novaka) en Peter Brouwer (Bruna). De denktank is daarnaast uitgebreid met Ron Cijs van Pluspoint als externe marketingdeskundige. Daarnaast zullen Richard Sprey en Rob Aalpol, beiden bestuurslid van Hameco, ook actief deelnemen aan deze denktank. Voorzitter van de denktank is Krijn ten Hove. Ten Hove is hoofdredacteur van het vakblad Kantoorvak Trends&Design die als onafhankelijk deskundige de verschillende disciplines kan verbinden.

Opdracht:


De denktank heeft de volgende opdracht:

  1. Schets de kaders waardoor de Kantoorvakhandel tussen nu en 2020 een toegevoegde waarde kan hebben in de veranderende markten
  2. Welke assortimenten en services moet de vakhandel bieden om in de toekomst zijn huidige klanten te behouden en potentiële nieuwe klanten binnen te halen
  3. Hoe moet de vakhandel omgaan met de veranderende marktomstandigheden, kijkend naar de toenemende concurrentie van de globals, mass-retailers en andere verkoopsystemen zoals e-commerce en internet.
  4. Wat zijn de kansen en bedreigingen van de kantoorvakhandel en welke maatregelen moeten er genomen worden om de kansen te benutten en de bedreigingen om te zetten in kansen of te elimineren

Na oplevering van het rapport zal de denktank blijven bestaan om jaarlijks de conclusies en aanbevelingen te evalueren en om "op basis van voortschrijdend inzicht, economische en technologische marktontwikkelingen de conclusies bij te stellen. Dit doen we omdat de markt steeds sneller beweegt en ontwikkeld en dus geen statisch geheel is. Hierdoor moet je ook je lange termijn visies regelmatig tegen het licht houden om straks niet weer door ontwikkelingen op achterstand te worden gezet."
De eerste meeting van de denktank zal plaatsvinden op 13 februari tijdens de Paper & Convenience Show in De Brabanthallen in Den Bosch. Hameco zal naast deze activiteit aanwezig zijn met een stand op deze vakbeurs en tevens diverse andere activiteiten organiseren voor de eigen leden.


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends maart-april 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.