Is de kantoorvakhandel nog wel de vakhandel voor het kantoor?

Laatst bijgewerkt op: 03 - 01 - 2015 | 10:37

Van oudsher was de kantoorvakhandel de toeleverancier voor het kantoor. Alle gebruik- en verbruiksartikelen voor de verschillende kantoren konden worden gekocht bij de kantoorvakhandel. En was er op enig moment een nieuwe ontwikkeling dan was de vakhandel er als de kippen bij om de nieuwste producten op te nemen in het assortiment om zo de klanten ten dienst te zijn. Een vooruitstrevendheid en ondernemerschap die de kantoorvakhandel geen windeieren heeft gelegd.

Toen medio jaren tachtig van de vorige eeuw de computer zijn intrede deed veranderde de werkwijzen op kantoor. Bureaus werden leeg gemaakt op ruimte te maken voor de computer die erop moest staan. En in sneltreinvaart veranderde de inrichting van het kantoor. Printpapier en cartridges/toners werden langzaam aan de belangrijkste verbruiksartikelen op de kantoren. De automatiseringsfreaks in de wereld gingen in sneltreinvaart door met het ontwikkelen van allerhande hulpmiddelen die het werken op kantoor moesten vereenvoudigen. En de grootste gemene deler was dat het steeds vaker om elektronische apparaten ging die aangesloten moesten worden op de computer. Gekoppeld aan een steeds grotere behoefte van gespecialiseerde software is het kantoor anno 2012 totaal verschillend van die van 1980.

Maar hoe zit het met de kantoorvakhandel anno 2012?

Natuurlijk zijn inmiddels de stencils uit de schappen, ouderwetse tabellarische kasboeken zijn ook niet meer verkrijgbaar. En de telefoonklappers zijn ook zo goed als overbodig geworden en dus ook niet meer op de plank te vinden. Maar hoe zit het verder? Welk assortiment voert de vakhandel anno 2012? Een rondgang langs verschillende kantoren en kantoorvakhandelaren levert een beeld op dat beide niet meer echt dezelfde taal lijken te spreken. Inkoopmanagers op kantoren hebben steeds meer behoefte aan een leveranciers die naast de beperkte hoeveelheid algemene producten die men nog gebruikt ook alle producten kunnen leveren die te gebruiken zijn in-, op- of rond de computer en printers.

Maar wat valt dan op bij het bezoeken van verschillende vakhandels? Het is opvallend dat de kantoorvakhandels nog altijd een ruim assortiment 'hardcore' kantoorartikelen, artikelen die nog nauwelijks voorkomen in het dagelijks gebruik op kantoren, op de schappen hebben liggen. Terwijl bijvoorbeeld het assortiment software, USB sticks en andere kleine kantoormachines nauwelijks te vinden is. De gebruikers die deze producten willen aanschaffen worden hierdoor nadrukkelijk gedwongen hun aankopen te doen bij de Staples, Viking of Office Depots van deze wereld. Met als grote voordeel voor de inkoper dat de goederen ook nog aan huis bezorgd worden.

En dat terwijl de gemiddelde MKB ondernemer nog altijd de voorkeur heeft om zijn goederen in te kopen bij collega bedrijven die hij kent en waar hij wellicht een wisselwerking kan vinden met zijn eigen handel/bedrijf. Vorig jaar betoogde Frans Davelaar, bestuurslid van de NOVAKA, dat de vakhandel niet opnieuw de boot moet gaan missen in de digitaliseringslag die er nu aankomt. "De vakhandel heeft destijds niet ingespeeld op de komst van de Personal Computer en heeft daarna ook de slag gemist in de hele opkomst van de Telecom mogelijkheden in het bedrijfsleven. En dat terwijl het bedrijfsleven voor alle zaken voor kantoor nog altijd als eerste denkt aan de kantoorvakhandel." De grote mass-retailers als Media Markt en Dixons zijn hier wel op ingestapt, evenals de al eerder genoemde partijen als Staples, Viking en Office Depot.

Waarom stapt de vakhandel hier niet in dan? Veel gehoord is dat men er te weinig verstand van heeft. Maar heeft die 18 jarige student bij de Media Markt dat dan wel? Die gebruikt het artikel misschien iets sneller en vaker, maar krijgt ook maar een A4 met specificaties over het product wat hij uit zijn hoofd leert. En met wat overtuigingskracht gelooft iedere klant wat hij zegt. De kracht van de vakhandelaar schuilt in het begrip VAK. Een VAKhandelaar heeft een natuurlijk overwicht, wordt benaderd om zijn VAKkennis. En voor de meeste VAKhandelaren is het hun eer te na dat aan hun VAKkennis wordt getwijfeld. Dat moet dus kansen bieden.

Blijft nog steeds de vraag: Is de kantoorvakhandel nog wel de vakhandel voor het kantoor?

Wij zijn benieuwd naar uw reactie. Reageer onder dit bericht(reacties worden op de website geplaatst) of stuur uw mening naar redactie@kantoorvak.nl

Auteur: Krijn ten Hove


Reacties

  • Kijk om je heen en je ziet de veranderingen dagelijks op het gebied van waar kan ik kantoorartikelen kopen en tegen welke prijs. Almere bijna 200.000 inwoners en in Stad niet 1 kantoorvakhandel zegt genoeg. Action, Blokker, Kruitvat, Lidl, Hema, V&D, Bruna, Primera, Readshop enz. hebben de markt op de toppers afgeroomd. Supplies bij de Mediamarkt, Handyman, Videotheek e.d. Internet aanbieders consument gericht in kantoorproducten is nog gering, maar een spelers al www.centralpoint.nl en Viking zijn goede voorbeelden hoe het kan, en maar niet te denken als BOL.COM ermee begint. Waar kan ik nog iets specialistisch kopen? Nergens dus. Wellicht is er ook geen behoefte aan. Bedrijfsmatig zie je de grote drie (Staples-Office Depot-Lyreco) een dominante positie innemen en de kleinere dealer heeft moeite om het hoofd boven water te houden. Internet aanbieders BTB ten over met een breed assortiment en keuze. Wanneer gaat Staples/Office Centre verkopen direct aan eindgebruikers c.q. consumenten, net als in Amerika in de grote winkelcentra's? Martin le Mair Gepensioneerd Key Account Manager Spicers Nederland B.V.

    Martin le Mair - 24 - 12 - 2011 | 12:07

Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design september-oktober 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
12 januari 2020 t/m 14 januari 2020

Evenementenhal Gorinchem

19 januari 2020 t/m 20 januari 2020

Nekkerhal in Mechelen Belgie