Kopen in fysieke winkel heeft de voorkeur, ook bij jongeren

Laatst bijgewerkt op: 08 - 06 - 2012 | 11:29

Kopen in een fysieke winkel heeft uiteindelijk toch de voorkeur. Dat bleek uit een masterclass op de Rotterdam School of Management die verzorgd werd door Cor Molenaar. Molenaar, die bekend staat om zijn scherpe uitspraken omtrent de toekomst van de fysieke winkels, gaf tijdens de Masterclass een inkijk in zijn visie over het koopgedrag aan de jongste generatie.

Verrassend is dan ook wel de uitkomst dat ook bij jongeren, vaak omschreven als de internet koop generatie, er een nadrukkelijke voorkeur bestaat voor het kopen bij de fysieke winkel. De redenen hiervoor zijn divers: Er is duidelijk een behoefte aan direct contact met de verkoper, je moet ergens naar toe kunnen met je klacht en waar je serieus genomen wordt. Daarnaast moet je bij vragen en klachten ze makkelijk kunnen bereiken. “Je moet een steen door de ruit kunnen gooien” parafraseerde een van de studenten de behoefte aan direct contact met de verkoper.

De studenten gaven aan dat internet wel van groot belang is in het koopproces als het gaat om informatie, transparantie en communicatie. “Maar uiteindelijk heeft de fysieke winkel de voorkeur als het gaat om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan.”

In het boek ‘het einde van de winkel’ beschrijft Molenaar het doemscenario over de toekomst van de fysieke winkel. Een derde van de fysieke winkels gaat verdwijnen en een nog groter gedeelte zal het zeer zwaar gaan krijgen en internet zal een groot gedeelte van de aankopen over gaan nemen. Het boek veroorzaakte veel opschudding en leidde tot ongeruste retailers die hun hebben en houden en toekomst volledig zagen wegvallen. Vaak door oneliners, die steeds vaker door andere deskundigen regelmatig betiteld werden als marketing teksten voor de verkoop van zijn titels. Ook nu lijkt dat zo. Molenaar kondigde namelijk tijdens de masterclass zijn nieuwe titel aan dat ‘Red de winkel’ gaat heten. Nieuwe business modellen zullen hier aan de orde komen over hoe de retailer in de toekomst zijn winkel zou moeten drijven. “Als de mensen niet naar de winkel komen, moet de winkel naar de mensen komen! Zoek je klanten op, communiceer met ze, biedt ze meerwaarde, geef ze aandacht, vertrouwen, fun. Werk aan de winkel!”, is een tipje van de sluier die wordt gegeven over het reddingsplan van de winkel. Alleen staat dat al in de marketing boeken van voor de eeuwwisseling. Als je producten wilt verkopen moet je de klant interesseren in jouw producten of dienst. Wellicht dat velen dat in de goede jaren zijn vergeten omdat het allemaal vanzelf ging. Maar tegenwoordig moet je de klant weer motiveren bij jou te komen en te kopen. Dat is echt niets nieuws. Vroeger deden we dat met folders en advertenties in de kranten. En dat dat tegenwoordig gecombineerd moet gaan met de moderne middelen als die ons ter beschikking staan zal ook niemand vreemd vinden.

In dat kader zijn wij als redactie dan ook benieuwd naar zijn nieuwe boek en reddingsplan en zullen dan ook uiteraard kritisch zijn betoog volgen. En als lezer houden we u hiervan uiteraard op de hoogte.

 

Bron: Retailactueel


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design september-oktober 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
12 januari 2020 t/m 14 januari 2020

Evenementenhal Gorinchem

19 januari 2020 t/m 20 januari 2020

Nekkerhal in Mechelen Belgie