Libris helpt klanten online optimale boekencadeau te vinden

Libris helpt klanten online optimale boekencadeau te vinden

Laatst bijgewerkt op: 21 - 05 - 2015 | 15:53

Libris, een landelijk samenwerkingsverband van zelfstandige kwaliteitsboekhandels, adviseert zijn online klanten voortaan op basis van persoonlijkheid. Wie niet weet welk boek hij of zij cadeau moet doen, kan vanaf nu terecht op www.libris.nl/boekencadeauzoekerDe BoekenCadeauZoeker stelt zeven persoonlijkheidsvragen om een zo correct mogelijk beeld te vormen van de ontvanger. Uitgangspunt is de Big Five, een veelgebruikte persoonlijkheidstheorie binnen de psychologie. Hiermee is Libris de eerste ter wereld die op deze persoonlijke manier boekadvies geeft. De BoekenCadeauZoeker is ontwikkeld door Bookarang, een Nederlandse technologiestart-up die zich heeft gespecialiseerd in online boekaanbevelingen.

Big Five en boeken
Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de relatie tussen de Big Five (extraversie, vriendelijkheid, ordelijkheid, emotionele stabiliteit en openheid) en culturele smaak, zoals films, muziek en musea. De resultaten hiervan, aangevuld met het advies van een hoogleraar persoonlijkheidspsychologie, gebruikte Bookarang om de stap van persoonlijkheid naar boeken te maken.

Metadata en algoritmes
De BoekenCadeauZoeker draait op de database van Bookarang. Dit is een unieke database waarin zeer veel metadata is opgeslagen over boeken, bijvoorbeeld over schrijfstijl, humor en complexiteit. De achterliggende algoritmes zijn vergelijkbaar met de algoritmes die Spotify en Netflix gebruiken voor muziek- en filmaanbevelingen. Bovendien is in deze algoritmes ook specifieke kennis van de Libris-boekhandels opgenomen.

"Bij Libris Blz. staat een persoonlijk en goed advies hoog in het vaandel", zegt Caroline Damwijk, directeur van Libris Blz. BV. "Het advies dat de klant in onze fysieke winkels krijgt, wilden we ook online mogelijk maken. Bookarang heeft dat voor ons gerealiseerd: een cadeauhulp die verrassend goede resultaten boekt. Hiermee kan de consument rekenen op een betrouwbaar advies, dat heel dicht in de buurt komt van het advies van de boekverkoper in de fysieke winkel."

Victor Bergen Henegouwen, medeoprichter van Bookarang. "We zijn heel blij met de samenwerking met Libris. Het is geweldig om onze technologie in de BoekenCadeauZoeker tot leven te zien komen. Onze data en algoritmes kunnen nog op allerlei andere manieren worden ingezet om slimmere en leukere boekaanbevelingen te doen. We kijken dus uit naar toekomstige toepassingen."

Hoe werkt het?
Uiteindelijk werkt de BoekenCadeauZoeker als volgt. De klant beantwoordt zeven vragen en daaruit rolt een persoonlijkheidsprofiel. Het systeem berekent wat het ideale boek voor deze persoonlijkheid is en vervolgens welke boeken daarbij het dichtst in de buurt komen. Daarvan presenteert de BoekenCadeauZoeker een selectie binnen de genres Literatuur, Spannende boeken en Waargebeurd. Bij deze laatste stap wordt rekening gehouden met factoren als: niet meerdere boeken van dezelfde auteur, niet alleen maar oude boeken, altijd het meest recente werk van een auteur als dat niet teveel afwijkt van het ideaal, etc. Zo is altijd een uniek cadeau, passend bij de persoonlijkheid van de ontvanger, te vinden.

Meer informatie over Libris is te vinden op www.libris.nl.


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design januari-februari 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
20 januari 2019 t/m 21 januari 2019

Nekkerhal in Mechelen Belgie

26 januari 2019 t/m 29 januari 2019

Messe Frankfurt Duitsland

08 februari 2019 t/m 12 februari 2019

Messe Frankfurt Duitsland