Meer focus op winkelorganisatie bij RDC

Laatst bijgewerkt op: 24 - 12 - 2011 | 17:27

Retail Development Company, het bedrijf achter de winkelformules The Read Shop, Plantage en Boekenpartners heeft afgelopen weekend bekend gemaakt in de komende jaren nadrukkelijk de focus te leggen op de winkel activiteiten.

Jos Boot, directeur van RDC, licht desgevraagd de veranderingen toe: “In de huidige economische omstandigheden is het zaak om te kijken hoe we de resultaten kunnen optimaliseren. Eén van de methodes hiertoe is meer samenwerking te zoeken met onze hofleveranciers. Het kan slimmer zijn om bijvoorbeeld de categorymanagement taken onder te brengen bij deze partijen. Zij hebben de ervaring in hun specifieke vakgebieden. Hier kunnen wij baat bij hebben en dan hoeven we dit niet zelf te doen. Daardoor kunnen we de focus meer gaan leggen op onze kerntaak, het runnen van winkels.”

Als gevolg van de verandering verdwijnen er een aantal banen op het hoofdkantoor. “Aan een aantal gewaardeerde medewerkers is helaas ontslag aangezegd. Wij vinden als organisatie dat uiterst vervelend maar het was onontkoombaar gezien de herstructurering en de economische omstandigheden.”

Aan de voorkant wordt de organisatie vereenvoudigd. “Er zullen binnen de winkelorganisatie twee takken ontstaan. De franchise organisatie met daarin The Read Shop en Read Shop Express. Daarnaast zal er een inkooporganisatie ontstaan waarin Plantage en Boekenpartners samengaan.”

In het masterplan voor de periode tot 2015 is ook een ruimere samenwerking voorzien met andere retailpartijen. “Door samenwerking met andere partijen kunnen we als retailers en leverancierskosten uit de keten snijden. Dat komt zowel leveranciers als retailers ten goede. Het is trouwens bittere noodzaak dat dit gaat gebeuren. Er zal in het komende jaar meer veranderen in onze branche dan de afgelopen decennia.

Op dit moment is Boot tevreden over de omzetten in de winkels. “De december maand is tot op heden boven verwachting. Positief is natuurlijk dat het weer veel beter is, en we geen last hebben van de in 2011 dreigende TNT stakingen. En ook de boekenbonnen actie die we nu hebben in de winkels helpt bij het genereren van omzet. 80% Van de boekenbonnen die weggegeven worden is alweer ingeleverd.”


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design september-oktober 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
12 januari 2020 t/m 14 januari 2020

Evenementenhal Gorinchem

19 januari 2020 t/m 20 januari 2020

Nekkerhal in Mechelen Belgie