MKB Nederland roept kabinet op tot actieplan voor de retail

MKB Nederland roept kabinet op tot actieplan voor de retail

Laatst bijgewerkt op: 25 - 01 - 2013 | 11:05

De politiek moet een actieplan opzetten om de detailhandel in Nederland door de crisis heen te loodsen. MKB-Nederlandvoorzitter Hans Biesheuvel vraagt dit in een nieuwjaarsboodschap aan de Tweede Kamer. De situatie in de detailhandel is al lange tijd zeer ernstig en het aantal faillissementen neemt genadeloos toe, zo waarschuwt hij.

"Het tij lijkt ook niet te keren voor de detailhandel. Integendeel, de sector krijgt het steeds moeilijker. De sector voorspelt in 2013 een nieuwe golf aan faillissementen. Momenteel gaan ongeveer tien bedrijven per week over de kop", aldus Biesheuvel.

De detailhandel in Nederland biedt werk aan 650.000 mensen, maar gaat voornamelijk gebukt onder de slechte economie en hoge werkgeverslasten. De voorzitter van MKB-Nederland stelt dat deze lasten omlaag kunnen. Zo pleit Biesheuvel bijvoorbeeld voor een plan waarbij werkgevers geen premies af hoeven te dragen bij werknemers onder de 23 jaar die werken onder een nul-urencontract.

Ook vindt de werkgeversvoorman dat er maatregelen moeten komen om de leegstand van winkelpanden aan te pakken. Zo zou er tijdelijk flexibel kunnen worden omgegaan met het bestemmingsplan van een pand. Het kabinet zou verder stimuleringsmaatregelen kunnen instellen om een online winkel te beginnen, zodat bedrijven kunnen profiteren van de groei in die sector.

Biesheuvel stelt in zijn brief verder dat de overheid nog meer zou moeten inzetten om de juiste basis te scheppen voor een goed ondernemersklimaat in Nederland. Wat ontbreekt, is een signaal uit de politiek op welke manier we met elkaar komen tot werkgelegenheid, inkomen en welvaart. Alleen zo krijgen mensen weer vertrouwen en slaan we de weg naar herstel in.

De voorzitter pleit onder meer voor alternatieve financieringsmogelijkheden zodat de kredietverlening aan ondernemers niet verder onder druk komt te staan en een verdere aanpak van de regeldruk.

Lees meer over dit onderwerp in ons hoofdredactioneel commentaar


Reacties

  • Doordat de supermarkten en andere grootwinkelbedrijven suggereren dat "de klant er om vraagt" en zondag's open zijn verliest de kleine detailhandel enorm veel omzet. Zij kunnen met hun kleine bezetting niet ook nog eens op zondag open zijn. 1 maal per maand een zondag open is oke maar elke zondag open is onzin. Diverse wethouders en andere gezaghebbende figuren roepen dan dat de consument er om vraagt maar de consument vraagt helemaal nergens om, die wethouders hoeven geen 7 dagen te werken!!! Maar gaan wel leuk op hun vrije zondag winkelen! Door deze tendens zijn er over een aantal jaren geen leuke winkelstraten meer in nederland en krijg je hetzelfde als in Amerika heel veel lege desolate winkelstraten. Dan hebben we het voor elkaar.

    J.de Blok - 15 - 01 - 2013 | 14:40
  • Als de overheid niets doet,hebben wij met een paar jaar geen kleine ondernemers meer,doodzonde. Ik heb zelf een winkel,de koopkracht staat zo onderdruk, al het negatieve in de media,iedereen houd daardoor de hand op de knip m.vr.gr..

    F.Kok - 15 - 01 - 2013 | 14:21

Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design januari-februari 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
26 januari 2019 t/m 29 januari 2019

Messe Frankfurt Duitsland

08 februari 2019 t/m 12 februari 2019

Messe Frankfurt Duitsland