Omvallen Expo slecht voor wenskaarten- en gift branche

Laatst bijgewerkt op: 28 - 06 - 2012 | 19:42

Het faillissement van van de EXPO retailketen is slecht voor de wenskaartenbranche. Dat is de reactie van Sander de Maa van Hallmark Cards en Arno van Bijnen, voorzitter van Stichting Wenskaart Nederland. "Door het wegvallen van de EXPO winkels, die vrijwel allemaal op centrum locaties in de grote steden te vinden waren, komt de verkrijgbaarheid van wenskaarten op die locaties onder druk te staan." 

"Wij betreuren het ten zeerste dat op high traffic locaties verkooppunten van wenskaarten verdwijnen of dreigen te verdwijnen. Het komt de verkrijgbaarheid van onze producten niet ten goede en daarmee dalen ook de verkoopkansen. En dat terwijl we weten dat consumenten op zoek zijn naar wenskaarten", aldus Sander de Maa. Het faillissement van Expo kwam niet geheel als een verrassing voor De Maa: "Wij kregen in de afgelopen maanden steeds meer signalen waardoor we wel het vermoeden hadden dat er iets stond te gebeuren."

Ook Arno van Bijnen, voorzitter van Stichting Wenskaart Nederland, betreurt het faillissement van de winkelketen. "Het is natuurlijk geen goed teken als de marktleider in een bepaald segment omvalt. Expo was natuurlijk de nummer 1 winkelketen met een uniek aanbod in gifts en wenskaarten. En was ook wel degelijk beeldbepalend voor de wenskaartenmarkt. Door het wegvallen van Expo zal het aanbod van wenskaarten in de stadscentra kleiner worden. En dat is niet goed voor de markt." Wat de gevolgen zijn voor de partijen verenigd in de Stichting weet Van Bijnen niet. "Het betreft hier individuele afspraken tussen leverancier en klant, daar blijven wij buiten." Maar dat leveranciers hier last van zullen hebben wordt wel beaamd door Van Bijnen.

Gift leveranciers

Present Time is één van de grootste leveranciers op het gebied van gifts aan Expo. John Grootscholten van PT wilde desgevraagd geen commentaar geven op het faillissement. "Zolang nog niet bekend is wat er gaat gebeuren onthouden wij ons van commentaar."

Een andere leverancier van gifts is Depesche. Ed Spaans van Depesche geeft aan dat zijn organisatie niet zwaar getroffen wordt. "Wij leverden nog sporadisch aan wat winkels en hielden de zaak al enige tijd in de gaten omdat we al wat voortekenen hadden dat het niet goed ging." Spaans herkent wel een aantal zaken die franchisenemers aangeven omtrent de oorzaken van de ondergang. "De relatief forse omzetdaling van Diddl in de periode 2005/2006 is inderdaad misschien wel het begin van het einde geweest. Het ging al jaren zo goed dat men geen zaken achter de hand had die de omzetdaling konden opvangen. Nu was dat ook wel heel moeilijk want na het succes van Diddle is er nooit meer een echte nieuwe rage ontstaan. Maar toen de omzetten inzakten was het fundament niet stevig genoeg om de dalingen op te vangen helaas." Achteraf had Expo volgens Spaans meer aandacht moeten besteden aan de meer 'duurzame' consument. "Niet alleen kwa assortiment maar ook kwa locaties en uitsraling. Kado's worden niet altijd alleen op A1 locaties gekocht, maar ook in wijkcentra waar de dagelijkse boodschappen worden gehaald. Laagdrempelige winkels met leuke gifts hadden hier destijds een bestaansrecht kunnen hebben. Nu is die markt ingenomen door partijen als Blokker, Bruna en Primera." Het faillissement van Expo voelt "als het einde van een tijdperk. We hebben het zien aankomen maar tegen beter weten in hebben we er veel tijd, energie en kapitaal ingestoken. Het was wellicht gedoemd te mislukken."

Alain Mares van Eclipse Cards bevestigd dat zij zeker een verlies leiden als gevolg van het omvallen van de organisatie. "Allereerst is het natuurlijk heel spijtig voor het personeel en alle overige getroffenen. Maar het hing al even in de lucht. Er was dan ook geen ongeloof maar meer een reactie van 'oei'. Even slikken." Over de mogelijke oorzaak geeft Mares aan dat er een gevoel was over een gebrek aan visie en richting. "Dat leeftde niet alleen bij de franchisenemers maar ook wel bij ons. Nu is het natuurlijk achteraf makkelijk praten. Alleen Expo wilde een trendy winkel zijn, dan moet je ook trendy producten brengen. En misschien was dat er wel te weinig. Of dat ligt aan Expo of aan een totaal gebrek aan de trendy producten in de markt weet ik niet." Een ander punt waarop Mares vindt dat Expo de verkeerde kant op ging was dat het wenskaarten assortiment teveel een eenheidsworst was geworden. "je hebt natuurlijk moneymakers nodig, maar ook imagebuilders in je assortiment. En als dan de assortimenten inkrimpen waardoor het aanbod kleiner werd dan bijvoorbeeld bij V&D dan vragen wij ons af of je wel op de goede weg bent. Daarnaast verwachtte men dat de klant binnenkwam voor de gifts en dan een wenskaart erbij kocht. Maar in mijn perceptie komt de klant met name binnen voor de wenskaart. En dan moet je ze triggeren om een gift mee te nemen. Dan stijgt je kassa aanslag sneller dan omgekeerd."

Doorleveren 

De franchisewinkels die buiten het faillissement vallen zullen door Hallmark gewoon beleverd worden. "Wij zullen blijven leveren tegen de afgesproken condities en zullen op een loyale wijze de ondernemers ondersteunen. Daarnaast kijken we hoe we er met elkaar het beste van kunnen maken." 

Ook Eclipse Cards heeft aangegeven dat de winkels die door gaan geen hinder zullen ondervinden in de leveringen van goederen. "Zij mogen geen last hebben van wat er boven hun hoofden gebeurd", aldus Mares.


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design juni-juli 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
25 augustus 2019 t/m 27 augustus 2019

Evenementenhal Gorinchem

01 september 2019 t/m 02 september 2019

 EXPO Haarlemmermeer

09 oktober 2019 t/m 12 oktober 2019

EXPO Nuremberg Duitsland