Onderscheidend vermogen leidt tot succesvol ondernemen

Onderscheidend vermogen leidt tot succesvol ondernemen

Laatst bijgewerkt op: 28 - 03 - 2013 | 17:12

Ik zat afgelopen zondag in de auto en zat naar de  radio te luisteren.  Bij het zoeken naar een leuke zender werd mijn aandacht ineens getrokken door een gesprek tussen, in mijn ogen  een van de beste radio journalisten, Govert van Brakel en oud schaatser Ben van de Burg. Kent u hem nog Ben van de Burg? Ben van de Burg was ooit een begenadigd schaatstalent die nooit uit zijn carrière heeft kunnen halen wat er in zat. Niet veel later werd hij zelfs weggezet als schaatsclown. Inmiddels is Van den Burg een succesvol zakenman geworden en heeft hij het stigma dat (oud) top sporters dom zijn verre van zich afgeworpen.

Door Krijn ten Hove

Maar wat heb ik hieraan hoor ik u denken?  En hoezo succesvol zakenman?  Ik zal het u uitleggen. Ook bij mij leefde het stigma dat Van de Burg dreef op zijn ooit met sporten vergaarde naam en faam. Maar tijdens het gesprek op de radio werd mijn aandacht getrokken door de vele wijze woorden die getuigden van een visie op zaken doen. Goede redeneringen gekoppeld aan een heldere uitleg.

Binnen de retail heeft iedereen de mond vol van onderscheidend vermogen. Maar wat is dat: onderscheidend vermogen? Hoe doe je dat? Van de Burg bracht deze moeilijkheid terug tot de uitleg in de Dikke van Dale: onderscheidend vermogen is iets anders doen dan wat anderen doen. Eenvoudig toch? Iedereen heeft de zoals gezegd de mond vol erover, maar doet iemand het? Ja zeggen de retailers! Maar ziet de consument het?

Als retail volger zie ik het eerlijk gezegd ook niet echt! Wat ik zie is dat veel ondernemers bij elkaar kijken en dan gaan kopiëren in plaats van te onderscheiden.

Maar waarom lukt dat dan niet om te onderscheiden? Hier had Van den Burg een eenvoudige verklaring voor. "We leren allemaal hetzelfde dus worden we niet meer getriggerd om dingen anders te doen". Met andere woorden. We leren op school hoe het werkt en hoe het moet. Het wordt teveel voorgekauwd waardoor we niets meer zelf ondervinden en ontdekken. En hier zit misschien wel de crux van de problemen van de retailers. We laten ons teveel  leiden door wat ons geleerd is. Laten ons leiden over de platgetreden paden die marketing heten. Zonder na te denken over wat er om hen heen gebeurd.

We hebben ondertussen de  consumenten in hokjes gestopt en denken te weten wat de consument wil. We kijken niet meer om ons heen. Kijken weliswaar naar de concurrent en vragen ons af waarom hij succes heeft en wijzelf niet. We kijken wat hij doet en kopiëren dat. We kijken niet nar wat hij anders doet of, nog belangrijker, wat zIjn sterke en zwakke punten zijn. En zetten dat niet meer af tegen de eigen sterke en zwakke punten. En hier wordt niet meer op geanticipeerd. En dat is jammer want hiermee kun je je onderscheiden naar de klant.

In dat zelfde gesprek op de radio verklaarde Van de Burg zijn eigen succes als ondernemer. " ik hoor in deze tijden van crises alleen maar bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen.  Maar dat interesseert mij als ondernemer helemaal niets. Ik ben daar niet in geïnteresseerd. Ik vindt het veel belangrijker om te kijken hoe ik meer omzet kan maken. Wat moet ik doen om dat te bereiken en nog belangrijker hoe moet ik dat doen."

En dat is volgens mij nou onderscheidend vermogen. Na denken over hoe je het beter kan doen en hoe je je kan onderscheiden van de grauwe massa. Met deze visie en zijn openheid om dit zomaar met ons te delen is Ben van de Burg veranderd van anti held in mijn helden mag hij genomineerd worden voor ondernemer van het jaar. Want deze visie en denkwijze verdient navolging waardoor retailend Nederland weer spannend wordt voor de consument zonder ongebreideld kopieer gedrag. (KtH)

 

 

 


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design september-oktober 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
12 januari 2020 t/m 14 januari 2020

Evenementenhal Gorinchem

19 januari 2020 t/m 20 januari 2020

Nekkerhal in Mechelen Belgie