Prettige Kerstdagen en een warm en succesvol 2012

Laatst bijgewerkt op: 20 - 01 - 2012 | 11:50

Het jaar 2011 ligt alweer bijna achter ons. Voor de meeste retailers zijn het de laatste loodjes van een voor velen zwaar jaar. Een jaar met veel onzekerheden en veel economische tegenwind. Opvallend is de overlevingskracht die veel vakhandels aan de dag hebben gelegd in het afgelopen jaar. Innovatie, onderscheidend vermogen en benadrukken van de toegevoegde waarde die men heeft naar de consument, hebben veel retailers geholpen dit jaar om de resultaten aanvaardbaar te houden. Maar wat zal 2012 brengen? 

De vooruitzichten zijn niet positief als we de landelijke media mogen geloven. En als De Telegraaf meldt dat er een crisis is, dan is er volgens iedereen ook een crisis. En de vele negatieve berichten onderstrepen dat ook vaak.

Maar er zijn ook positieve geluiden te horen. Gisteren nog wist Gispen ons te vertellen dat men extra personeel moet aannemen om de orderstroom te kunnen verwerken. Maar ook veel leveranciers geven aan dat ze lichtpunten zien. En juist daarom investeringen doen in hun bedrijf, machines of nieuwe producten. En ook bij retailers zien we dat diegenen die op zoek zijn naar nieuwe ontwikkelingen in de markt, onderscheidend willen zijn ten opzichte van hun buren en concurrenten, en diegenen die buiten de eigen muren durven te kijken tegen de wind in kunnen fietsen.

In de afgelopen maanden zijn er regelmatig tegenstrijdige berichten verschenen over de toekomst van de winkels. De inmiddels bekende Cor Molenaar geeft aan dat het eind van de winkels nabij is. Maar een andere retaildeskundige, Ron Cijs (onlangs nog spreker op de ondernemersdag van de NOVAKA-red.) geeft aan dat er zeker winkels zullen verdwijnen maar dat zal hooguit 20% van het winkelbestand betreffen. Weliswaar nog één vijfde, maar nog altijd minder dan het hele bestand zoals Molenaar voorspelt. En de winkels die volgens Cijs verdwijnen zullen zich bevinden in winkelstrips en -centra die nu al op sterven na dood zijn. Heeft u een autorijschool, schoonheidssalon, Turkse bakker, of makelaar naast u zitten dan wordt het lastig want deze bedrijven zorgen niet echt voor aanloop aldus Cijs.

Maar er zijn ook positieve berichten over de winkel. In diverse media was onlangs nog te lezen dat de winkel weer leeft en dat de consument er steeds vaker voor kiest om aankopen in de winkel te doen. En Peter Brouwer, directeur van Bruna geeft in ons magazine duidelijk aan dat er in de toekomst winkels zullen blijven. Maar dan moeten die winkels wel iets extra bieden aan de consument.

Maar we horen ook steeds vaker dat een goede combinatie van een fysieke winkel met een goede webshop of -site de manier is om als winkelier te overleven. Vandaar dat we in het eerste nummer van 2012 daar ook uitgebreid aandacht aan besteden. Puur om de ondernemers in ons vakgebied handvatten te bieden om ook in het komend jaar een acceptabel bedrijfsresultaat te behalen.

In gesprekken die we in de afgelopen weken met leveranciers hebben gehad horen we ook veel positieve geluiden over productontwikkeling en het zoeken naar mogelijkheden om kosten uit de keten te halen. Samenwerken in de keten is daar een belangrijk thema. Samenwerking aan de achterzijde tussen de retailketens geeft Jos Boot, directeur van RDC, aan als een van de speerpunten in zijn masterplan 2015, terwijl ook de directie van Lannoo Graphics, dat net een reorganisatie aankondigde, aangeeft op zoek te zijn naar partners die dezelfde klantengroep benaderen.

Veel ontwikkelingen dus direct aan het begin van het nieuwe jaar. Een jaar waarin meer zal veranderen in onze markten dan de 50 jaar hiervoor vertelde Jos Boot ons bij de bekendmaking van zijn masterplan. Een jaar dus waarin wij als redactie en uitgeverij getriggerd worden om de ontwikkelingen te volgen en te interpreteren om zo u als lezers van ons magazine te blijven voorzien van adequate informatie. Informatie met handvatten om u zo te helpen in uw dagelijkse bedrijfsvoering en het nemen van strategische beslissingen. Wij zien dat als onze uitdaging voor 2012. 

Ook in het nieuwe jaar zullen wij u dan ook graag weer voorzien van het laatste nieuws en ontwikkelingen. En hopen we dat u veel leesplezier en inspiratie zult opdoen uit onze berichtgeving. Tot slot willen we u als uitgeverij en redactie graag een gezond, positief en vooral een succesvol en inspirerend 2012 toewensen.


Categorieën: Algemeen Nieuws

Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design juni-juli 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
25 augustus 2019 t/m 27 augustus 2019

Evenementenhal Gorinchem

01 september 2019 t/m 02 september 2019

 EXPO Haarlemmermeer

09 oktober 2019 t/m 12 oktober 2019

EXPO Nuremberg Duitsland