Steeds meer toeristen in Nederland - kansen voor boekhandels en gemakswinkels

Laatst bijgewerkt op: 02 - 02 - 2012 | 11:07

Volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) bezochten in 2011 zo’n 11,3 miljoen internationale toeristen, die hier minimaal 1 nacht bleven overnachten, ons land. 1 dags toeristen zitten niet in deze cijfers. Dat is een stijging van ruim 3% vergeleken met het jaar daarvoor. Voor 2012 verwacht het NBTC een lichte stijging (+1%) van het inkomend toerisme. De toename van het aantal toeristen biedt ook kansen voor de boek- & kantoorboekhandel en de tabaks- & gemakswinkels. Want toeristen willen graag een aandenken meenemen naar huis voor de thuisblijvers. De meeste toeristen komen uit Duitsland en België, de grootste stijging van toeristen komen uit de opkomende economieën China, Rusland, Brazilië en India. maar ook uit Afrika en Australië komen meer toeristen naar ons land.Alleen al aan reis en verblijfkosten besteden deze toeristen 4,5 miljard euro per jaar.

In 2011 bezochten bijna 400.000 meer buitenlandse verblijfstoeristen ons land die zo’n 160 miljoen euro besteedden. Daarmee is 2011 een recordjaar voor Nederland.

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: ”Met onze 3% groei zitten we op het gemiddelde van West-Europa. Als we kijken naar de ons omringende landen, houden we gelijke tred met bijvoorbeeld België, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken. Alleen Duitsland doet het iets beter. Het is en blijft daarom van belang om Nederland goed op de (zakelijk) toeristische kaart te zetten.”

De meeste groei vond plaats tijdens het eerste half jaar, toen het economisch relatief goed ging. Daarnaast heeft Nederland geprofiteerd van de groei van het aantal vliegverbindingen, zowel op Schiphol als op regionale luchthavens. Bovendien heeft het mooie voor- en najaarsweer een positieve invloed gehad op het inkomend toerisme vanuit de buurlanden. In 2011 was er, evenals voorgaande jaren, een toename van het aantal Belgen en Duitsers naar Nederland. Ook wisten meer Amerikanen de weg naar ons land te vinden. Verder kwam de grootste procentuele stijging uit de BRIC-landen. Uit landen waar de economische crisis het hardst heeft toegeslagen zoals Italië en Spanje, was er een daling van het aantal bezoekers. Ook bezochten minder Britten en Japanners ons land.

Kansen voor retail

Deze grote groep toeristen wil ook graag een aandenken meenemen voor thuis. "Vooral de toeristen uit de BRIC-landen komen vaak voor het eerst in Nederland. Zij willen dan graag de traditionele aandenkens meenemen waar ons land om bekend staat: molens, tulpen, koeien, klompen etc. Allerhande producten die met Nederland in verbinding staan", aldus het NBTC. Hoeveel men aan dergelijke souvenir producten uitgeeft is niet bekend. Arnout van Lawick, voorzitter van de Vereiniging voor Souvenir Fabrikanten, herkent de stijging van het aantal toeristen in de omzetcijfers van zijn leden. "De souvenir groothandels hebben afgelopen jaar allemaal een plus gekend in hun omzet en meer souvenirs verkocht. Het mooie van souvenirs is dat ze tijdloos zijn omdat ons land synoniem staat voor een aantal zaken, zoals klompen, tulpen, koeien en molens. En juist die nieuwe toerist wil dit graag meenemen en thuis laten zien." Een ander voordeel is dat Holland internationaal een merknaam is en meer zegt bij de toerist dan bijvoorbeeld België of Duitsland. In de verkoop van souvenir producten is Amsterdan natuurlijk wel belangrijk. "Maar het is opvallend dat bijvoorbeeld in plaatsen als Middelburg en Maastricht, waar veel toeristen komen nauwelijks souvenir winkels zitten. "Dit biedt perspectief voor de lokale vakhandels. want als de toerist een dag vrij te besteden heeft, of het weer valt wat tegen dan kiest hij er voor om lokaal te gaan rondkijken en besteden", aldus Van Lawick.

MTD is één van de leveranciers van souvenirproducten aan de retail. Directeur Fred van der Laan geeft aan dat souvenir producten een goede aanvulling kunnen zijn voor alle winkels die in gebieden zitten waar toeristen kunnen komen. "Het mooie van souvenir producten is dat ze tijdloos zijn. Je hoeft niet elke week nieuwe producten te hebben want die ene toerist komt niet elke week in je winkel. Kijk bijvoorbeeld op Schiphol. alle souvenirwinkels daar hebben nog steeds hetzlefde assortiment of type producten als pakweg 10 jaar terug. Ten eerste omdat het bewezen verkoop toppers zijn, en elke toerist vaak weer een andere is. Hierdoor is de inkoop van souvenirproducten redelijk risicoloos. Maar souvenirs zijn niet alleen voor toeristen, vaak zijn het ook leuke gimmicks die ook aan niet toeristen goed verkocht kunnen worden." Een voorbeeld wat veel gegeven wordt in dit kader zijn de oranje slofklompen die het bij het komende EK voetbal ook weer goed zullen gaan doen.

Ondanks crises lichte groei inkomend toerisme 2012

Het NBTC verwacht voor 2012 dat er zo’n 150.000 meer buitenlandse verblijfstoeristen ons land bezoeken, die zo’n 60 miljoen besteden. Deze groei komt met name uit de buurlanden en de intercontinentale bestemmingen. Nederland profiteert ervan dat Duitsers en Belgen in economisch onzekere tijden dichter bij huis blijven. In de BRIC-landen groeit de economie nog steeds fors en is er een groeiende middenklasse die internationaal gaat reizen. Daarnaast maakt de zwakke euro Europa en Nederland extra aantrekkelijk als reisbestemming.

Vranken: “De voorspellingen voor Europa zijn wisselend en variëren van -1% tot +4%. Voor Nederland zijn wij, mede door de economisch onzekere tijden en de sterke afhankelijkheid van de Europese herkomstlanden (80% van alle buitenlandse bezoekers komt uit Europa), gematigd positief met een groei van ruim 1%. Toch zijn er enkele kanttekeningen. De aantallen stijgen maar de bestedingen staan op onderdelen onder druk. Daarnaast ondervindt de bestemming Nederland grote en groeiende internationale concurrentie. Het is dus niet vanzelfsprekend dat ons land profiteert van de groeiperspectieven van het mondiale reisverkeer. In 2012 bouwen we, samen met de sector, verder aan de marketing van de bestemming ‘Holland’ ter stimulering van bezoek en bestedingen in Nederland.”

Inkomend toerisme Nederland 2008-2011


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design juni-juli 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
25 augustus 2019 t/m 27 augustus 2019

Evenementenhal Gorinchem

01 september 2019 t/m 02 september 2019

 EXPO Haarlemmermeer

09 oktober 2019 t/m 12 oktober 2019

EXPO Nuremberg Duitsland