Tevredenheid over Back to School verkopen tot nog toe

Laatst bijgewerkt op: 20 - 08 - 2012 | 10:12

Nu in het zuiden van het land de basisscholen weer begonnen zijn komt de verkoop van Back to School producten in dat gedeelte van het land op stoom. De andere delen van het land volgen als gevolg van de vakantiespreiding later. Hoewel de start van de verkooppreiode wat tegenviel zijn de meeste retailers op dit moment tevreden overde resultaten tot nog toe. Terwijl ook de leveranciers voorzichtig tevreden zijn.

Marcel Mulder van RDC geeft aan de omzet de laatste 2 weken aantrekt en dat men inloopt op de omzet van de eerste weken. "We zien wel een afname in de aantallen schoolartikelen. dat zal enerzijds te maken hebben met de digitalisering, die ook op scholen doorzet, maar ook merken we dat duurdere artikelen links blijven liggen. Ook de schooljeugd heeft minder te besteden, of wil minder besteden.  De Back to Schoollijnen blijven wel goed verkopen." Ook bij Primera werd dezelfde trend gezien. Mario Arnts: "De eerste maand bleef de omzet wat achter. Traditioneel is de eerste piek eind juni/begin juli. Dit jaar is de omzet in die periode hoger dan vorig jaar." Het is alweer het tweede jaar op rij dat Primera in die periode met deze productcategorie stijgt.

Het feit dat men minder wil uitgeven is vooral te zien in de verkoop van de duurdere schoolagenda's en tassen. "Een rugzak kan vaak nog wel een jaartje mee", aldus Marcel Mulder. Bij de schoolagenda's zijn de agenda's die duurder zijn dan € 15,- moeilijker verkoopbaar aldus de meeste retailers.

Ook bij Boekhandel Schellen in Veghel is men niet ontevreden over de verkopen tot nog toe. "Wij meten over een wat langere periode dus kunnen nog geen cijfers opmaken, maar we weten wel dat we omzet hoger ligt dan verleden jaar. Vooral de agenda's doen het beter dan verwacht", aldus Wim Schellen. Het valt Schellen wel op er nog wel eens gemopperd wordt op de prijzen: "We horen nog wel eens opmerkingen over wat het allemaal kost. Ouders willen wel maar kunnen het vaak ook niet meer opbrengen. Ze kopen dan goedkopere artikelen of gaan naar andere aanbieders en kopen bij ons met name de producten die daar niet te verkrijgen zijn." Volgens Schellen is het daarbij opvallend dat de leerlingen weer erg op de lijstjes letten van benodigdheden die ze van school mee krijgen.

De retailers hebben over het algemeen voorzichtiger ingekocht waarbij het OP=OP principe geldt. Mulder:"In de afgelopen jaren is er vaak teveel overgebleven wat afgerpijsd of afgeschreven diende te worden." Ook Schellen heeft minder ingekocht: "Hierdoor pakken we wel wat mis op de goedlopende lijnen maar we blijven met minder voorraad zitten van de slechte lijnen. Het risico wordt hierdoor wat meer verspreidt."

Toppers binnen de retail op het gebied van agenda's en lijnen zijn Angry Birds, Fashionista, South Park, Fokke&Sukke, Blond, Lief, Vis, Vive Maria en Paul Frank.

Om de omzet te stimuleren is vrijwel elke retailer creatief geweest om extra omzet te genereren: folders, extra koopavonden, samenwerking met collega leveranciers, acquisitie op lokale scholen, acties met kans op gratis schoolartikelen etc. "De tijd van achter de toonbank wachten op de schoolklant is voorbij. je moet de jeugd echt verleiden naar jouw winkel te komen", aldus Mulder.

Leveranciers 

Ook de leveranciers kijken, zij het voorzichtig, al enigzins tevreden naar de verkopen tot nog toe. Op basis van de cijfers die men aangeleverd krijgt van de retailorganisaties zijn er wel al wat conclusies te trekken. Remke Vet van Interstat: "We zijn blij dat de artikelen van Southpark, Hoe overeef ik en Donald Duck het weer goed doen. Wel zien we dat de traditionele artikelen iets achter blijven maar door de toevoeging van nieuwe artikelen zien we wel een lichte stijging in de aantallen ten opzichte van vorig jaar, en een grotere stijging in waarde." Bruno Herroelen van SRT vindt het nog wat voorbarig om een algemene indruk te geven. "We horen wat geluiden over een dalende markt, maar we weten ook dat veel aankopen tot het laatste moment worden uitgesteld."

Ook de leveranciers zien veel verschillen ten opzichte van vorig jaar. Enerzijds zijn de retailers voorzichtiger geworden in hun inkoop. Zowel in productkeuze als in aantallen. "Maar gelukkig staat men wel open voor nieuwe producten van bekende en bewezen licenties", aldus Remke Vet. maar ook het koopgedrag van de consument veradert volgens Vet: "Ik denk dat in de huidige markt overal op bezuinigd wordt. Het budget wordt beperkt of anders, lees verantwoorder ingezet. Minder prullaria of onnodig dure artikelen en meer praktische dingen die er uiteraard best leuk uit mogen zien."

Bruno Herroelen  geeft aan dat de merklijnen het nog steeds goed doen: "Ondanks het prijskaartje  verkopen de merkproducten nog enorm goed. Dit bewijst dat kwaliteit en innovatie toch nog steeds de waardering van de eindgebruiker krijgen." Het valt Herroelen overigens wel op dat de markt steeds meer versnipperd: "Grotere retailers breiden hun pakket BTS meer en meer uit. En bieden hoe langer hoe meer goedkopere private label producten aan." Maar dat hoeft geen bedreiging te zijn voor de vakhandel: "Als de kantoorvakhandel zich met een bewust utgekozen assortiment weet te onderscheiden van de nationale retailers zal hem dat zeker een poitief resultaat opleveren."


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends & Design september-oktober 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Agenda
12 januari 2020 t/m 14 januari 2020

Evenementenhal Gorinchem

19 januari 2020 t/m 20 januari 2020

Nekkerhal in Mechelen Belgie