Valentijn niet alleen voor geliefden

Valentijn niet alleen voor geliefden

Laatst bijgewerkt op: 10 - 02 - 2012 | 10:29

Valentijnsdag staat bekend om de dag waar vooral geliefden elkaar via een kaart en cadeautje aangeven hoeveel ze voor elkaar voelen. Maar net als in de landen om ons heen zien we steeds vaker dat Valentijnsdag ook gebruikt wordt om aan vrienden en familie te laten weten dat men de vriendschap en genegenheid waardeert. Dat blijkt uit de toename van het aantal Valentijnskaarten die worden gekocht. “We horen van onze leden duidelijk dat mensen meer dan 1 Valentijnskaart tegelijk koopt. Een teken dat men deze dag meer ziet dan een moment om slechts de eigen geliefde iets toe te wensen”, aldus Krijn ten Hove, secretaris van Stichting Wenskaart Nederland.

Ruim verkrijgbaar

Op ruim 6000 plekken in Nederland worden op dit moment weer volop Valentijnskaarten verkocht. Vrijwel alle wenskaartenuitgevers hebben in hun assortiment wel een of meerdere Valentijnmolens in hun assortiment. “Waar tot een aantal jaren terug men 1 Valentijnskaart kocht om aan de eigen, al dan niet geheime, liefde een persoonlijke boodschap te sturen. Tegenwoordig zien we dat mensen meer dan 1 kaart kopen om deze niet alleen aan de geliefde te sturen maar ook aan andere familieleden of vrienden. Waarbij de boodschap is om elkaar te danken voor de vriendschap en de wens uit te spreken dat de vriendschap nog jaren zal blijven bestaan.” De totaalomzet Valentijnskaarten stijgt jaarlijks nog met enkele procenten. Terwijl de retail in Nederland verwacht dit jaar 3 miljoen meer Valentijn omzet realiseren dan in 2011 volgens onderzoek van Detailhandel Nederland.

 

Juist in de huidige tijdgeest, waarin mensen steeds makkelijker en sneller communiceren via de nieuwe social media, blijkt het overbrengen van een boodschap via een wenskaart steeds meer gewaardeerd te worden. “Juist via een wenskaart kun je aantonen dat je echt om iemand geeft of waardeert. Een wenskaart kopen is iets speciaals omdat je heel nadrukkelijk iets uitzoekt voor diegene voor wie de kaart bedoeld is. En juist op een dag als Valentijn, waarop je mensen in je directe omgeving kunt laten weten dat je hun liefde of vriendschap waardeert, is die persoonlijk touch van de handgeschreven kaart net dat beetje extra waardering. Het gevoel dat iemand de moeite neemt om een kaart te kopen, te schrijven en te verzenden via de post maakt duidelijk dat iemand aan je denkt en om je geeft.” Onderzoek van PostNL toont overigens aan dat vrouwen een relatief klein cadeautje als een wenskaart met leuke tekst of een doosje chocolade het meest waardeert.

 

Over Stichting Wenskaart Nederland

Stichting Wenskaart Nederland is een samenwerkingsverband tussen wenskaarten retailers, wenskaartenuitgevers en PostNL. Stichting Wenskaart Nederland heeft als doel het gebruik van wenskaarten als een persoonlijk communicatiemiddel te stimuleren. Dit doen we door het organiseren van promotieacties waaronder de Weken van de Kaart waarin de consument bij aanschaf van 3 wenskaarten 3 gratis postzegels krijgt. Ook in 2012 wordt deze actie weer georganiseerd van 26 maart t/m 15 april. Daarnaast stimuleert Stichting Wenskaart Nederland de wenskaartenmarkt door de themacampagne “Da's toch een kaart waard!” waarin de consument wordt gewezen op hoe het ontvangen van een wenskaart wordt gewaardeerd.


Categorieën: Algemeen Nieuws

Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends maart-april 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.