Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Laatst bijgewerkt op: 26 - 10 - 2015 | 09:37

Vier op de vijf medewerkers worden niet gecompenseerd door hun werkgever voor klachten aan het houding-  en bewegingsapparaat door slechte ergonomische omstandigheden op het werk, thuis of op de flexplek, ook wel werkgerelateerde ergonomische klachten, zo blijkt uit onderzoek van online onderzoeksbureau Noties in opdracht van Fellowes. Dit terwijl een groot gedeelte van de respondenten tijdens het werk fysieke klachten ervaart, zoals pijn in de onderrug (43%), nekpijn (40%) of schouderpijn (35%). 

Uit het onderzoek dat werd uitgevoerd onder 250 respondenten blijkt ook dat medewerkers ergonomische klachten vooral ervaren op de vaste thuiswerkplek (34%), gevolgd door de vaste werkplek op kantoor (31%) en de flexwerkplek op kantoor (25%). Hajo Hoekstra, sales en marketing director van Fellowes Benelux: ‘Fysieke klachten kunnen de productiviteit negatief beïnvloeden en zelfs leiden tot verzuim. Vanuit een productiviteitsoogpunt en het welzijn van de medewerker is het dus zaak dat werkgevers medewerkers helpen klachten te voorkomen of in ieder geval te verminderen. Desondanks onderneemt slechts 18 procent van de werkgevers actie, zoals het aanbieden van een werkplekcheck en ondersteunende ergonomische producten om de fysieke klachten te reduceren.’

Werkplekcheck of fysiotherapeut
Worden de medewerkers wel gecompenseerd, dan betreft het in de meeste gevallen een werkplekcheck (34%) of een werkplekcheck met naar aanleiding daarvan ergonomische producten op maat (25%).

Als medewerkers zelf actie ondernemen om de klachten te reduceren, dan wordt de fysiotherapeut het meest bezocht (23%), gevolgd door het vermijden van werkplekken die ergonomische klachten geven (22%).

Michel Mulder, eigenaar van FysioBasics voor bedrijfsgezondheid, visie en duurzame inzetbaarheid werknemers en management en revalidatie-arbeidspecialist: ‘In mijn praktijk krijg ik veel mensen die te lang hebben doorgelopen met klachten als gevolg van slechte ergonomie. Bijvoorbeeld pijnklachten van de gewrichten (spieren-pezen-kapsels), vermoeidheid,  afname van concentratievermogen, dreigend verzuim, slechter slapen en falend herstelvermogen. Het is beter de  klachten in een vroeger stadium op te sporen en te proberen ze te voorkomen. Met ergonomische producten kan je veel van zulke ellende voorkomen.’

Grootte organisatie en wettelijke verplichting
Mkb-organisaties van 5 tot 9 medewerkers doen het meest aan compensatie (29%). Bedrijven met 20-40 medewerkers en eenmanszaken doen het minst om ergonomische klachten te verhelpen (beide 9%). Ook medewerkers bij grote organisaties met meer dan 100 medewerkers worden slechts mondjesmaat gecompenseerd (20%).

Volgens EU Directive 90/270/EEC is de werkgever wettelijk verplicht een werkplek risico assessment af te nemen bij het aannemen van nieuwe medewerkers en bij bestaande medewerkers wanneer de werkomgeving verandert. Denk daarbij aan een andere functie, nieuwe taken of een nieuw bureau of computer. Daarnaast werken meer dan 17 miljoen werknemers in Europa vanuit huis (en dit aantal groeit elk jaar!)*. Toch is 75 procent van de bedrijven zich niet bewust van de wettelijke plicht die ervoor moet zorgen dat medewerkers ook buiten het kantoor op een gezonde manier werken**.

Hoekstra: ‘Het is aan de werkgevers om hun medewerkers te beschermen tegen fysieke klachten veroorzaakt door een verkeerde werkhouding. Ergonomische producten, zoals een verstelbare stoel of bureau, een monitorstandaard, voetensteun of rugsteun kunnen hier een belangrijke ondersteunende rol in spelen.’


Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends maart-april 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.