Voldoende voor eerste editie Stationery, Office & Convenience Days

Voldoende voor eerste editie Stationery, Office & Convenience Days

Laatst bijgewerkt op: 26 - 02 - 2013 | 16:31

De eerste editie van de Stationery, Office & Convenience Days is door bezoekers en deelnemers gewaardeerd met een voldoende. De bezoekers waardeerden de beurs iets hoger(6,7) dan de deelnemers (6,2). “Op basis van de enquête resultaten kan worden vastgesteld dat zowel bezoekers als deelnemers de beurs op diverse vlakken positief beoordelen. Uiteraard zijn er ook aandachtpunten te benoemen”, aldus Bas de Bruin.

De organisatie is dan ook niet ontevreden met het eindresultaat maar ziet ook nog genoeg verbeterpunten. “Zeker gezien de korte tijdspanne waarin we dit hebben opgezet kunnen we tevreden zijn met wat er is neergezet. Maar samen met deelnemers en bezoekers gaan we hard aan het werk om alle opmerkingen en kanttekeningen die geplaatst zijn om te zetten in concrete acties die tot doel hebben het evenement nog beter te laten aansluiten bij de wensen die er leven.”

 

De beurs in cijfers:

Uiteindelijk hebben 1672 bezoekers de beurs bezocht. Deze zijn goed voor 959 bedrijven. Van de bezoekers kwam bijna 5% uit het buitenland, voornamelijk uit België. De gemiddelde bezoektijd aan de beurs is iets meer dan 2½ uur. “Ook dat is iets lager dan we gewend zijn maar door het krappere aanbod en het feit dat er minder bezoekers per bedrijf waren hebben zeker invloed op het verblijf.”

Het aantal stands op de beurs was 73. Ondanks de krapte van het aanbod was 52% van de bezoekers tevreden tot zeer tevreden over het aanbod. Nog eens 22,7% was niet tevreden of ontevreden. Neemt niet weg dat 25% van de bezoekers niet tevreden was over het aanbod. Desondanks geeft 85% van de bezoekers aan een volgende editie te willen bezoeken. “In het aanbod werden een aantal grote marktleiders gemist en vond men bepaalde productcategorieën niet of onvoldoende aanwezig zoals, kantoorartikelen, speelgoed, verpakkingsmaterialen, feestartikelen, rokersbenodigdheden, hobby artikelen en souvenirs. De bezoekers hebben nu al aangegeven welke leveranciers en  productcategorieën men op de volgende editie graag wil ontmoeten. Dit geeft ons handvatten om potentiele deelnemers aan te geven dat het hun (potentiële) klanten zijn die hen op de Stationery, Office & Convenience Days willen ontmoeten. ”

Ruim € 1 miljoen geïnvesteerd op Stationery, Office & Convenience Days

De deelnemers waren wat minder te spreken over de uiteindelijke opkomst van het aantal bezoekers maar daarentegen was enorm te spreken over de kwaliteit van de bezoekers. Ruim 84% van de bezoekers was beslissingsbevoegd. 60% van de bezoekers had vooraf de intentie om orders te plaatsen op de Stationery, Office & Convenience Days of naar aanleiding van hun bezoek. Na afloop bleek uiteindelijk dat 75% van de bezoekers een order heeft geplaatst of gaat deze plaatsen. Het gemiddelde orderbedrag dat men heeft of gaat uitgeven ligt rond de € 1.430,-  dat betekend dat er op of naar aanleiding van de Stationery, Office & Convenience Days ruim € 1.000.000,- geïnvesteerd is door de bezoekers. Gevraagd naar de reacties van de deelnemers gaven o.a. Dresz International en Green Emma aan ondanks lagere bezoekers aantallen hun beste beurs ooit te hebben gedraaid, terwijl ook Leon Corstens van Paperclip aangaf zeer tevreden te zijn over het beursresultaat. “Natuurlijk zijn er ook standhouders die een minder resultaat hebben. Omdat wij als organisatie hun deelname  zien als een gezamenlijk project gaan we met deze standhouders het gesprek aan om te kijken hoe hun beurscampagne de volgende keer wel succesvol kan worden.”

Bezoekersdoelstelling verandert

Het doel waarmee een bezoeker de beurs bezoekt is sterk aan het veranderen. Waar enkele jaren terug het orderen van goederen nog de hoofdreden voor een bezoek was  gaat nu nog maar slecht 12,5% van de bezoekers om die reden naar de Stationery, Office & Convenience Days. Vooral het op de hoogte blijven van het laatste aanbod en ontwikkelingen ( 32,6%), Oriëntatie voor inkoopplannen (23,6%) en nieuwe leveranciers/producten zoeken (16,9%) zijn de voornaamste bezoekers motieven. “Dit is een forse wijziging ten opzichte van enkele jaren terug. Deelnemers aan beurzen moeten zich erop gaan instellen dat de bezoeker eerst wil oriënteren alvorens te gaan orderen. Het hangt dus nog meer van de verkoopkwaliteiten van de stand bemanning en de klantbenadering af of een bezoeker wil kopen. Daarbij is men op zoek naar nieuwe producten.”

Randvoorwaarden ruim voldoende beoordeeld.

De belangrijkste randvoorwaarden die aan de beurs vast zitten zijn door de bezoekers als ruim voldoende beoordeeld. Catering(7,5), bereikbaarheid(8,3), parkeren(8,5) en informatievoorziening(7,5) zijn allemaal met een ruime voldoende beoordeeld door de bezoekers.  Ondanks dat de beurs niet in centrum van het land gehouden wordt komen de bezoekers uit alle delen van het land. “Met de aanpassing van de snelwegen rondom Den Bosch is de Brabanthallen goed bereikbaar. Gekoppeld aan de goede parkeervoorzieningen sta je, als je uit de auto stapt, al bijna direct in het complex. Daarnaast zijn de Brabanthallen ook met het openbaar vervoer goed bereikbaar. En de cijfers van de bezoekers onderschrijven gelukkig onze visie hierop.”

Ook de catering werd door de bezoekers en deelnemers deze keer als goed ervaren. “We hebben bewust gekozen voor een herkenbare catering. Simpel maar kwalitatief goed. En dat de bezoekers en deelnemers het waardeerden blijkt wel uit het cijfer wat er voor gegeven werd.”

De informatievoorziening werd door de bezoekers ook goed beoordeeld. Maar ook hier werden wel wat opmerkingen geplaatst. “De beurscatalogus en het chequeboekje werden positief gewaardeerd. Door de korte tijdspanne was het deze keer niet mogelijk om de catalogus vooraf te verzenden. Dat werd door de bezoekers wel gemist.  En ook in de verdere communicatie zullen we directer en gerichter met bezoekers en deelnemers moeten gaan communiceren. Samen met deelnemers zullen we hier aan gaan werken”

Side events positief ontvangen

Een groot gedeelte van de bezoekers juicht de komst van side events gekoppeld aan het evenement toe. “Bijna 60% van de bezoekers vindt het een goed initiatief om naast een productaanbod via stands ook kennis overdracht te verzorgen via seminars, congressen en workshops. Belangrijk hierbij is dat er vooral gekeken wordt naar de juiste onderwerpen. Zo was deze editie de presentatie over de kansen van Back to School verkopen door Chris Kolvenbach duidelijk favoriet bij de bezoekers. De 5 sessies werden goed bezocht en met gemiddeld een 7,1 beoordeeld”

Voor het najaar gaan we samen met deelnemers en bezoekers ook weer een passend aanbod aan seminars, congressen en workshops proberen toe te voegen aan de Stationery, Office & Convenience Days.

Thema Najaar editie: Succesvol ondernemen!

Al met al is de organisatie niet ontevreden en is men al in volle gang met de voorbereidingen voor de najaar editie die van 15 t/m 17 september 2013 gepland staat. “De voorbereidingen zijn gestart en de eerste stands zijn inmiddels in optie geplaatst. Het thema van de beurs is ‘Succesvol Ondernemen’. Het doel is om samen met de leveranciers de bezoekers handvatten geven om succesvol te ondernemen. Dit komt terug in de side events, maar ook in de communicatie rondom het evenement. Mis de volgende editie dus niet want deelnemers en bezoekers kunnen op die editie aan de slag om hun samenwerking in de ‘golden quarter’ die dan voor ons ligt nog succesvoller te laten worden.”


Categorieën: Algemeen Nieuws, Beurzen

Reageren

Uw reactie op dit artikel is welkom.

 
KantoorVak Trends maart-april 2019

Klik hier voor de laatste editie van het magazine KantoorVak Trends & Design.

Houd mij op de hoogte
Volg ons op  facebook      
Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.